Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   sysidan.se (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Förslag på förbättringar (långt) (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9704)

solinde 2007-06-17 17:30

Förslag på förbättringar (långt)

Efter att ha spenderat en hel del tid här på Sysidan de senaste månaderna har jag en del förslag på saker som skulle kunna förbättras. Självklart finns det en del kritik i det här inlägget, men den är menad att vara konstruktiv, och inget annat. Jag skulle inte skriva det här om jag inte var ute efter en bättre Sysidan.

1. För det första tycker jag att Sysidan är för spretig just nu. Det tydligaste exemplet på detta är kombinationen av "flikarna" högst upp på sidan och de oranga knapparna på förstasidan. Att detta verkligen är otydligt har märkts av hur många som frågat efter ordförklaringar här på forumen den senaste månaden eller så eftersom de helt enkelt inte sett länken till ordlistan. Jag tror att man med lite effektiviseringsarbete skulle kunna få in allting i en meny, förslagsvis den flikmeny som finns nu, eftersom den alltid syns.

2. Förstasidan lider också av denna spretighet. Någon slags nyheter (men inte de som ligger under rubriken "nyheter" utan de med de runda bilderna) tar upp huvudplatsen, men har inte uppdaterats sedan i mars. Det ger inte något jättebra intryck i mina ögon i varje fall. I mitt tycke borde nyuppladdade bilder, nya forumsinlägg och kanske även nya medlemmar vara de saker som tar mest plats på förstasidan, eftersom det är dessa saker som jag upplever som huvuddelen av Sysidan.

3. Det finns tydligen bloggar på Sysidan. Det tog mig ganska lång tid att upptäcka, för de märktes inte ut särskilt tydligt någonstans. Det finns inte heller någon tydligen presentation eller motivering till flera av dem (missförstå mig inte, självklart kan en blogg finnas bara för att det är kul, men då är det bra att skriva ut det tydligt för oss oinvigda som tittar in så vi vet vad det är vi tittar på), och de går inte att hitta via skribenternas medlemssidor. Eller, om de gör det så har jag inte hittat dem trots att jag letat.

4. Annonssidan känns inte särskilt välanvänd, och jag upplever att den är lite vid sidan om allt det andra. Personligen tror jag att en köp&sälj-del här på forumet hade funkat bättre. Ska annonssidan vara kvar på det sätt som den är nu skulle också den kunna bli betydligt mer funktionell.

5. Det finns mängder av duktiga människor som lägger upp bilder på fantastiska kreationer här på Sysidan...men det enda sättet att markera en viss person är att lägga till dem som vän. Därefter händer ingenting... Jag skulle vilja kunna bevaka en person, eller bara enstaka album och få någonslags notifikation när den personen har laddat upp något nytt (i det albumet). Jag vill absolut inte ha notifikationen via e-mail, utan jag vill kunna se det här på Sysidan. E-mailnotifikation bör förstås vara ett alternativ för de som trivs med det.

6. Samma typ av notifikationer borde gå att få för nya gästboksinlägg och kommentarer på bilder. Det känns lite väl low-tech att jag ska behöva gå in på länkarna och se efter, alternativt lära mig hur många gästboksinlägg/kommentarer jag hade sist jag var inloggad.

7. Jag vet inte vilken webbläsare och vilket OS Sysidan är konstruerat i, men i båda mina webbläsare (Firefox 2.0 och Konqueror 3.5.6) på Kubuntu Linux (KDE 3.5.6 och Ubuntu 7.04) faller "Om Sysidan"-fliken in under reklamblocket så att jag bara kan läsa vad som ser ut som "On". Även stora bilder hamnar bakom reklamen.

8. Just nu är det onödigt svårt att se vilka forumstrådar som uppdaterats sedan sist om man väljer att gå in i en viss forumsdel. Jag skulle vilja föreslå att detta löses genom att rubriklänken helt enkelt blir fetstilt för dessa, eller någon liknande enkel fix.

Jag är medveten om att det blev långt, men jag tror och hoppas att Sysidan kan utvecklas till att bli en bättre sajt, och dessutom i flera fall med hjälp av ganska små och enkla förändringar.

Amda_design 2007-06-17 18:42

Tycker att allt du skrivit stämmer bra med så jag känner med.

VivoPlena 2007-06-17 18:52

Det är i stora drag det samma som jag har funderat på.

avslutad081031 2007-06-17 20:03

Bra synpunkter!

Själv tycker jag att både länkarna och recensionerna är väldigt röriga. Och vad gäller läsbarheten så har jag samma problem som användaren ovan fast i min handdator.

Att det fanns bloggar på sysidan var helt nytt för mig!!! :eek:

ulindh 2007-06-18 09:07

Tack för bra konstruktiv kritik

Jag håller också med om detta och kommer att ta en riktig funderare kring det. Det här med bloggarna gick vi ut med lite försiktigt i det senaste nyhetsbrevet, så information har gått till de som tar emot det, men de hamnade på förstasidan när Christer gjorde en liten upprustning av förstasidan för ett tag sedan.

Men tack det är jättebra synpunkter som vi kommer att ta till oss av.

/Ulrika

avsl090 2007-06-18 09:16

Nyhetsbrevet?

Jag har inte fått något nyhetsbrev!

Annette

ulindh 2007-06-18 09:19

Det gick i mars och ligger också som en nyhet:
http://www.sysidan.se/cldoc/1279.htm

/Ulrika

Gidget 2007-06-18 20:41

Jag undrar hur det går med införandet av olika medlemskap som diskuterades bl.a. i denna tråd.Är det något som också kommer med i denna långa lista?

http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=3263

Ni gör ett fantastiskt jobb, tack så mycket för denna underbara sida och ha en riktigt skön sommar.

ulindh 2007-06-19 08:37

Ja Agneta det finns också med i planen.

/Ulrika

annemarlen 2007-06-19 09:01

Re: Nyhetsbrevet?

Citat:

Ann1e skrev:
Jag har inte fått något nyhetsbrev!

Annette

Gå in på "din sida", "ändra profil", gör en bock i rutan att längst ner att du vill ha nyhetsbrevet.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:07.