Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hissgardiner i lutande fönster (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9666)

minx 2007-06-13 20:17

Hissgardiner i lutande fönster

Nu kära vänner behöver jag hjälp big time.
Vi har just köpt ett begagnat förtält till husvagnen och gardinerna som följde med var hemska utseendemässigt.

Därför vill jag sy nya helst hissgardiner men problemet är att tältet lutar ju utåt dvs hänger man gardinen och låter den hänga fritt så kommer den hänga en bra bit från fönstret nertill.

Har ni några förslag på fiffiga lösningar för hur man ska kunna lösa så att hissgardiner följer fönstret?? utan att för den skull modifiera tältet allt för mycket.

minx 2007-06-13 20:28

fick ett svar via husvagnsforum på öljetter på sidorna som man drar persienntråd igenom och fäster upptill och nertill :)
Någon som har fler förslag??

Bibbi 2007-06-13 20:45

Låter väl som en bra lösning du kommit på.
Själv har jag båt med lutande rutor.
När man ligger i gästhamnar känner man sig så ut- tittad när man skall sova.
Så jag har gjort insynskygg/gardiner som vi bara
sätter på i gästhamnar.
Dessa sitter fast med sugproppar.
Sugproppskrokar hittade jag på Åhlens förra året
tog bort kroken. Knoppen som blev kvar stack jag in i knapphål som jag sytt i hörnen på gardinerna.
Blev riktigt bra./Bibbi

Delfintua 2007-06-13 21:28

I vårt gamla förtält daterat anno 60 tal så hade vi en snodd/snöre nertill. Tvärsöver förnstret och gardinen stoppdes in under den och var så bra fäst mot fönstret. Sugproppar är ju lite svårt på förtält. Inget material att suga mot liksom :)

Micka 2007-06-14 08:44

I vår båt har vi sån där gardinspiral upptill och nedtill på fönstret. Kanske inte funkar sådär bra i med hissgardiner utan jag hade nog kört på den där idén med öljetter i sidorna på gardinen och persienntråd som fästs upptill och nedtill för då kan du ju välja hur mycket nedsläppta du vill ha dem.

Neferu 2007-06-14 10:56

Man kanske kan använda gardinspiral iallafall, men sätta den på sidorna istället - uppifrån och ner, och så fästa gardinen upptill på nåt bra sätt. Fållas ska det ju ändå längs kanterna, man får väl mäta hur smalt det behöver vara för att "haka i" spiralen. :)
Det blir ju inte lika tjusigt som en vanlig hissgardin, men med rätt tyg och lite pillande tror jag det kan funka.

En liten skiss som visar hur jag tänker.

Neferu 2007-06-14 10:57

1 bifogad(e) fil(er)
bilden kom inte med... testar igen...

Micka 2007-06-14 11:03

Jag har precis sytt nya gardiner till båten, men tyvärr har jag ingen bild på dem ännu. Jag tror nog att det funkar men du får inte de snygga vecken som är på hissgardiner om du syr kanaler. Jag hade nog satt öljetter i gardinens sidor istället vilket gör att de kan vecka sig. Har tyvärr ingen fin bild som du men hoppas att du förstår mig ändå.

Micka 2007-06-14 11:14

så här menar jag på ett ungefär

1 bifogad(e) fil(er)
Använde din bild för att visa vad jag menar

minx 2007-06-14 11:45

Kanaler hade ju åxå funkat.... jag låg igår och funderade på en annan variant men är för kokad för att klura ut om det hade funkat...
Nämligen små hällor längst ut i hissgardinen som det träs en tråd/vajer genom.

Neferu 2007-06-14 12:36

Jag tror att det funkar med både hällor och öljetter, bara det finns ett stopp av nåt slag så att de går att "fästa upp" när man inte vill ha fördraget.
Jag tänkte också på öljetter först, men just den detaljen att man ibland vill dra upp gardinen gjorde att jag fastnade för gardinvajer.

Ett annat alternativ är att göra en vanlig hissgardin med öljetter eller ringar, men sätta tex öljetter i nederkant och krokar att fästa dem i - samt nån krok på vardera sida ungefär mitt på i sidan av fönstret så att inte gardinen hänger ut som ett "segel" och släpper in ljuset likförb***at. :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:51.