Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Nu blir jag snart galen .... (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9664)

yuleidy 2007-06-13 16:13

Nu blir jag snart galen ....

...och fortsätter sy på min gamla hq från 80-talet.
hade slutgiltigt beslutat mig för designer 1 från hq men var in på pfaff/janome butiken i annat ärende. De säljer även hälsokost.
Kunde inte låta bli att titta lite på symaskiner också. En av de anställda föreslog att jag köper mellan storlek på pfaff 2134 + 4d creative suite programvara till och får mer för pengarna än med D1 Kostnad 34000 -20%rabatt Hq + programvara 42600 kr. Puh vad ska jag välja ?????
Ord på HQ är ca 39990+14000.
plus att HQ finns i Umeå och de andra i Kiruna (hemma) D1 an är mer avanserad och jag har hört att pfaff är svårt att byta mellan vanlig maskin och broderenhet. Är programvaran användbar på olika maskiner?
Ni som orkar ge mig råd.
Anna

Milla 2007-06-13 16:27

Brother Innovis 1500 + Embird är mycket mer för pengarna ( eller Brother Innovis 4000 + Embird) än HQ Designer 1. Embird är mycket bättre programm än Husqvarnas. Och Brother är en bättre maskin än Designer 1.

Andy 2007-06-13 17:30

Tycker att alla de stora märkena är ungefär likvärdiga. Tex så har det ena märket kanske har något större broderyta och det andra automatiskt trådklipp. Det är mer fråga om tycke, smak och plånbok.

Man behöver nödvändigtvis inte välja HQ-programvaror till HQ-maskiner. Däremot kan man till de enklare maskinerna behöva resp märkes egna kortenheter (tex HQ Rose och Designer II). Många här på sidan har valt Embird, som är ett prisvärt alternativ. Sök i forumet så hittar du många trådar.

Är själv nöjd användare av D1. Priset du nämner låter bra. Däremot skulle jag funder lite på olika programalternativ.

/Andy

avslutad141023 2007-06-13 18:09

oj

det är mycket pengar på en gång!!

man behöver ju inte ha 3 eller 4 D!!
jag har husqvarna VIP vilket funkar utmärkt och det hittar man ofta begagnat på nätet för en bråkdel av kostnaden!!

det finns massor av gratis program på nätet, ett jag tittat närmare på o gillar är easy n' stitch

det finns så mycket man kan pyssla i hop
jag har en begagnad D1 för 21.500 och den är underbar samt att jag har 1 årsgaranti!

Det finns mycket program för prov versioner framför allt i usa, prova dessa innan du slår tillmed ett nytt husqvarna är mitt lilla tips

Annie, med liten plånbok, men stora krav

titti04 2007-06-13 22:01

Hej:D
Jag har en Pfaff 2134 och det går jättefort och lätt att byta till broderenhet.
Bara trycka på knappen och trycka in eller ta bort

Sen kör jag med ett jättegammalt Embird som jag ärvt
( Ska köpa nyare när jag får råd ) och tycker det är jättebra även om jag ej kan stygnsätta än

Hälsningar Karin:D

Alvan 2007-06-14 20:04

Säger som de andra, strunta i märkesprogrammen. Köp Embird (som du kan ladda ner demo på här: www.embird.com).

Vilken maskin man ska välja är svårare, men om du har plats för två maskiner så skulle jag välja Janome 300 E för ca 10 000kr (eller 350 E som är en nyare modell och några tusen dyrare). De är rena broderimaskiner så då behöver man en vanlig symaskin också i önskad prisklass. Jag gillar att ha två maskiner då kan man sy medan broderar. Men om man har dåligt med utrymme är kombimaskiner ett bättre val.

yuleidy 2007-06-14 20:39

tusen tack

till alla som svarar på mina frågor om D1 /pfaff
Nu ska min återförsäljare i Kiruna också sälja HQ så nu behöver jag inte stressa så med beslutet och har min återförsljare här i stan.
Men min fråga nu är :
Är en övermatare (pfaff) att föredra framför en display med möjlighet att redigera text + bild på skärmen, USB , trådklipp, automatsikt pressarfotslyft, vändläget, och pressarfotstryck med sensor system och massor av mer sömmar och maxi sömmar.Är det värt en extraslant(ganska stor sådan). Jämför pfaff 2134 och D1
Pfaff 20000-20% d1 29000kr
Pfaff med följande funktioner kostar på tok för mkt.
Har tittat på Janome 350 också Den + billig pfaff skulle också gå men då missar man en massa sömmar.

Tack igen till er som svarar. Detta forum är toppen! Min absoluta favorit på nätet.
Anna

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.