sticka med flera färger
hejsan,
håller på att sticka ett par vantar som ska bestå aav fyra färger, dvs 1 grundfärg och tre mönsterfärger. nu undrar jag hur jag kan sticka så att jag inte behöver klippa av efter varje varv, går det att göra på annat sätt än att trådarna löper med hela tiden? då mönstret är ganska brett funderar jag på om det går att sticka mönstret och sedan ta tillbaka tråden och börja på nästa varv och fästa det på något sätt? |
Hej Sad Tryer
Stickar du vantarna som ett rakt stycke på 2 stickor eller stickar du med strumpstickor? Det är stor skillnad hur du gör. Jag skuller rekommendera dej att sticka på 4 strumpstickor så behöver du inte klippa av utan då följer alla trådarna med hela tiden och vid stora hopp (6maskor eller mer) så kan du låta tråden du för tillfället stickar med gå ett varv runt de andra trådarn innan du fortsätter att sticka resten av mönstet. Se bara till att du inte håller dem för tight så att det blir dragningar i mönstret hellre lite förlöst än för tight. hoppas du blivit lite klokare! Annette |
jag stickar med fyra stickor. ska testa din teknik.
tack! |
Jag har testat att låta tråden följa med vid stora hopp i mönstret och för mig syns mönstertråden igenom där den inte ska synas.
Nått fel gör jag men vad...? |
sticka med flera färger
Jag föreslår att du snor trådarna oftare.Låt det inte gå mer än tre maskor.Mindre risk att man får fingrarna igenom på fel ställe.Om man undviker att sno trådarna på samma ställe hela tiden syns det inte igenom.
|
Re: sticka med flera färger
Citat:
Annette |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29. |