Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Normalt beteende för en Pfaff? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9262)

avslutad081031 2007-05-12 09:31

Normalt beteende för en Pfaff?

Har ställt samma fråga i ett antal forum eftersom jag faktiskt vill ha rätt mycket på fötterna när jag går tillbaka med maskinen.

Men såhär fungerar den:
Jag köpte igår en Pfaff creative 2134 begagnad och jag är tyvärr inte nöjd. Eller rättare sagt så tror jag att jag har fått en maskin som inte är helt kry.

1. Den drar upp undertråden på ovansidan när jag broderar även om jag sänker trådspänningen till noll. Då blir baksidan ändå helt fylld med undertråd. Testade Pfaff creative 2124 hos en bekant i onsdags så jag inser att detta inte är normalt beteende.

2. Tråden är gripen så hårt så att jag nästan inte kan dra den för hand ens med noll på trådspänningen och det blir också en hel del trådbrott här och där. Broderandet drar också riktigt hårt i tygets varp så att det blir ganska fult.

3. Den verkar inte ändra trådspänning mellan 4 och 1, den låter men mekanismen rör sig inte.

Ja, jag har bytt nål - fyra gånger. Olika storlekar och märken är testade. Nålen sitter där den skall och det finns inget ludd mellan trådbrickorna. Jag har trätt rätt... alla gångerna... Undertrådsspolen sitter kvar på tråden som jag tycker den bör göra så jag tror inte det att jag bör pilla på undertrådsspänningen. Dessutom skulle det bara dra i varpen ännu mer och orsaka ännu fler trådbrott.

Jag tror faktiskt att jag tänker gå tillbaka med maskinen idag för jag tror inte att den är som den skall. Dessutom tror jag den är betydligt äldre än de tre månader som försäljaren påstod för delarna känns ordentligt slitna (möjligtvis extremt hård användning).

Någon som tror att detta är ett normalt beteende som jag bör förvänta mig och att det skall krävas så mycket handpåläggning för att få den att brodera något öht? (var som sagt och prövade min kollegas motsvarande Pfaff 2124 och den broderade helt och utan problem på standardinställningarna)

De normala sömmarna då? Ja - ärligt talat så blev de inte så bra de heller. Om jag sydde på provbiten från affären som var tre lager tjockt tyg så blev det bra. Men sydde jag på ett eller två lager bommulsväv så tycker jag nog inte att det blev så snyggt. Och bokstäverna blev rent gräsliga...

xyzavslutat 2007-05-12 13:30

Jag tycker absolut att du ska gå tillbaka med din maskin! Det verkar inte normalt, tycker jag, även om jag inte har just den maskinen.

Om det nu mot förmodan skulle vara ett inställningsproblem så bör försäljaren kunna ställa in maskinen åt dig så att den fungerar.

Ge dig inte förrän du antingen fått försäljaren att fixa den här maskinen eller fått köpet att återgå. Även om man köper en begagnad vara så ska den fungera!

killen 2007-05-12 14:30

Har just bytt bort min 2134 och övergått till Bernina. Jag är jättenöjd med det nya valet. Vore jag som dig så skulle jag gå tillbaka med maskinen medan man fortfarande kan.

avslutad081031 2007-05-12 19:09

Tyvärr var det ju ett helt annat bemötande idag. Inget "ta hem och prova" utan köpt är köpt och jag kunde eventuellt få byta upp mig mot en ny maskin (de erbjöd mig listpris).

Nu får de ju försöka göra något åt maskinen, mest för att jag inte verkar ha något annat val. Försäljaren höll iallafall med mig om att den inte fungerar som den skall. Men de hade gjort service innan de sålt den så det var säkert inget större fel, sa hon. (när behöver en tre månader gammal maskin service?) Jag tycker nog inte att jag skulle behöva åberopa öppet köp (även om jag inte har det skriftligt så tycker jag "ta hem och prova" nog skulle hålla), eftersom varan helt uppenbart är defekt. Ett eventuellt förtroende oss emellan är brutet och får jag igenom att de tar tillbaka den så kommer jag aldrig mer att ha kontakt med den affären.

Fö är det symaskinsagenturen på södra vägen i Göteborg.

axyzvslut 2007-05-12 19:17

Jättebra att du skriver vilken affär det är som har så dålig policy.

Det brukar i alla fall vara 3 mån garanti på en maskin som dom servat.

Jag hoppas att det blir bra till slut.

Alla borde bojkotta en sådan affär så dom lär sig att nöjda kunder kommer åter.

avslutad081031 2007-05-13 06:05

Brott mot konsumentköplagen

Har nu kollat upp detta - och det var som jag trodde. Att de vägrade mig att häva köpet är ett brott mot konsumentköplagen! En defekt vara kan man som konsument alltid välja att häva köpet för!!!

När jag nu inser detta så blir jag ännu mer irriterad över hur vi blivit behandlade. Kontant tvingades jag betala den dessutom - gissar att det var lite svarta pengar inblandade. :mad:

Alvan 2007-05-13 06:57

Fast det stämmer inte riktigt, tror jag. Har för mig att försäljaren har rätt att försöka åtgärda felet typ två eller tre gånger innan man kan begära att köpet hävs. Så se till att få kvitto på vad de säger att de reparerat och vad de säger är felet. Så att om det uppstår igen så kan du med hjälp av dessa häva köpet så småningom om det behövs.

Det är så himla trist när det blir ett annat ljud i skällan när problem uppstår.

avslutad081031 2007-05-13 07:09

Nja;
1. Är byte mot likvärdig vara (vilket inte är möjligt eftersom de endast erbjöd mig att köpa en ny för listpris)
2. Är åtgärd inom rimlig tid. Vad som är rimlig tid kan man ju tvista om men det står inte att de skall ha flera försök på sig. Dessutom är jag tveksam till deras tekniska kompetens.

Det är dock inte alltid självklart att säljaren skall ha denna möjlighet.
Men när man redan har servat (dsv testat) innan man säljer något så tror jag det kan bli svårt att tro att det blir åtgärdat inom rimlig tid.

Dessutom har jag möjligtvis rätt till ersättning för det tyg, tråd och underlägg som jag använt när jag försökt få maskinen att brodera snyggt.

Men jag har genom min anställning tillgång till en tjänst som heter Mertid vilket ger mig juridisk rådgivning inom 24 timmar vilket är väldigt käckt.

Jag skall dock ringa på måndag och i första hand tala med ägaren om olämpligheten av att bemöta sina kunder på detta sätt. Bara för att de har pengarna i sin hand och jag har gått ut genom dörren så kan man faktiskt inte bete sig hur som helst.

Jag känner mig jättedum!!! Ursprungligen hade jag tänkt att köpa en ny från England eftersom jag hade fått ett bra pris därifrån. Men jag vände mig ändå till en svensk återförsäljare eftersom jag tänkte att det nog kunde vara bra att få hjälp om något inte fungerade och det kunde vara bra med en schysst personlig kontakt. Det skiljer inte mycket pengar mellan den rätt slitna maskin som jag köpte på Symaskinsagenturen och den nya från England.

Bemötandet är ett helt annat om man köper en kapitalvara inom vilket annat område som helst, bara det handlar om varor som män köper... tyvärr...

avslutad141023 2007-05-13 08:03

det samma hände mej!

Jag köpte en 955e på symaskinsgrottan i Täby.
och i affären var hon väldigt förtroende ingivande. var det så att jag inte klarade av maskinen var det bara att säga till pga mitt handikapp.

väl hemma så strular precis allt med denna demo maskin jag fått köpa lite billigare, den var endast 3 månader den oxå.
8 nålar på en kväll gick av, den tuggade tyg till förbannelse, det gick inte att stega sig tillbaka när man varit tvungen att klippa loss trassel mm.
jag ringde flera gånger o klagade på ditt eller datt. och jag fick tillslut ett sms "allt blir bättre i morgon sov så gott puss o kram"
då började jag bli arg, morgonen därefter ringde jag igen, då påstod hon att jag trätt maskinen fel, host jag kan titta på bilder.

Hennes bemötande gjorde att jag inte ville ha kvar maskinen, hon erbjöd sig att byta ut maskinen, mot en ny, men jag kände att ha en människa som grät o kallade maskinen för sitt barn mm, kändes inte helt stabilt o sätta 20 papp på sprätt hos. så jag krävde att få lämna tillbaka maskinen
jag har inte öppet köp sa hon, köpt e köpt.

men se då blev A9 vansinnig, jag vet inte om hotet med en 200 gilo tung elrulle eller att jag jobbat i butik väldigt mycket och att jo alla har öppet köp. var det som fick henne att gå med på det, fast i mitt fall var det ingen fråga, det var bara ett konstaterande, jag lämnar tillbaka maskinen. du ger pengar åter!

Efter den maskinen har jag lyckats trä o sy på en rose och en designer 1. man kan tom stega tillbaka på dom...

Många butiker försöker så himla mycket, och jag kan förstå att för dem som har dyra varor måste man ju iallafall få ett par maskiner i månaden sålda o att det ger ett jätte hål i budgeten när någon lämnar tillbaka något...

men du be inte att få lämna tillbaka den om du som jag känner att detta kommer bli ett köp med många förvecklingar o tjaft med en från början defekt vara. Du är i din fulla rätt att återlämna en vara som inte följer beskrivingen avköpet. det är jobbigt att vara påstridig, men det e inte så himla kul att slänga oblekt efter objekt heller

upp till kamp!!

avslutad081031 2007-05-13 09:01

Nejmen fy! Vilken tråkig incident. Vad bra att du lyckats stå på dig!

Tack för peppningen. Precis som du säger så är det ju bemötandet som gör att man backar extra mycket!

En sak som jag funderar på - om säljaren nu tycker att köparen gjort en "bra affär" så vore det väl ändå inget problem att låta köpet hävas?!? Att man kan förvänta sig sådant från lurendrejare på blocket är ju en sak - men en seriös handlare som önskar skapa en långsiktig relation med en ökande kundkrets borde verkligen agera bättre. Men jag gissar på att de satsar på att lura nästa stackare som kommer in genom dörren...

axyzvslut 2007-05-13 09:23

Omförsäljaren har gett dig muntliga löften om att du kan ta hem och pröva maskinen med underförståt att du kan byta eller lämna tillbaka den om du inte är nöjd så är ett muntligt löfte också bindande.
Det svåra att bevisa vad som sagts.
Stå på dig och kräv att köpet skall hävas pga en undermånlig vara.

avslutad081031 2007-05-15 16:34

Tack för peppen alla! Nu har jag iallafall fått ett muntligt löfte om att få upphäva köpet. :) (efter en del om och men... hade jag inte redan ägt en maskin så jag vet vad som inte bör hända så hade det nog varit ännu svårare.)

I samband med detta har vi fått reda på en ganska intressant liten historia.

Min man startade ett eget bolag i mars. Han jobbar med lite speciella it-lösningar för större bolag. Nåväl - när han talade med skatteverket här i Göteborg så fick han en personlig kontakt. Eftersom jag fotograferar brudpar och bröllop ibland så ville vi även få med det i beskrivningen samt om jag skulle sälja några stygnsättningar så hade vi med det också.

När kvinnan på skattekontoret fick reda på att maskinbrodyr och till det relaterade tjänster eventuellt skulle säljas genom bolaget så poängerade hon att man inte kunde dra av konsument brodyrmaskiner utan endast proffessionella modeller. Hon drev nämligen en maskinbrodyrrörelse själv vid sidan om. :eek: (vi har inte haft för avsikt att dra av någon symaskin...)

Av Symaskinsagenturen fick vi av en slump veta att den som ägt Pfaff'en före mig är NN på skatteverket. Dvs samma person. Hon hade uppgraderat till en 2170 för sitt företag.

Ehm, den maskinen som jag köpte har eventuellt gått i komersiell verksamhet?!? Undras om hon dessutom köpt en 2170 och dragit momsen genom sitt företag? (precis som man enligt henne inte fick göra)

Strunt samma - jag är glad att jag kommit ur affären iallafall. :)

avslutad141023 2007-05-15 16:51

ja men tjena!!!

vad den vänstra anden vet bör ju den högar inte veta eller???

kan man inte se hur många brodyrtimmar maskinen har gåTT, på 3 månader bör den ju gått endast normalt, jag broderar ca 5 timmar om dagen o då tror jag det är i övre skalan för en vanlig hemma maskin
glad jag blir att du får häva köpet. bra jobbat !!!

avslutad081031 2007-05-15 16:57

Jag vet faktiskt inte om man kan se hur många timmar maskinen har gått. Det stod inget om det i instruktionsboken vad jag kunde se iallafall.

Jag tror de berättade förra ägarens namn och hennes arbetsplats för att det skulle låta bättre... De visste ju inte att jag visste en massa andra saker av en helt otrolig slump. ;)

xyzavslutat 2007-05-15 17:13

Sååå glad för din skull, det finns knappast något värre nästan än att ha blivit lurad.

Dessvärre finns det så många som inte tvekar att vara oärliga, särskilt när pengar är inblandade.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.