Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Vilket mateial till brudklänning? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9005)

Jossan 2007-04-22 20:06

Vilket mateial till brudklänning?

Jag ska sy en brudklänning åt mig om jag klarar det. en lång klänning..
något liknande denna
klänning
Men vad ska man välja för tyg om man inte kan sy?
Jag har inte lång tid på mig.
Dessa förslag har jag:
vanligt bommullstyg, Linne (är lin samma sak?).
Vill nog inte ha riktigt brudklänningstyg som brudsatin (är för dyrt att misslyckas med)

En som vanligt förvirrad Jossan :confused: som ska sy färdigt tyget som ska vara runt sonens säng

eandrea1 2007-04-22 20:22

Hej

Min rekomendation är att välja ett tunnt fallande kläningstyg i något bland material.
Lin och linne är samma sak. Det skrynklar sig passar kanske inte till den modellen du visar.

Gå in i en tygaffär och se vad du hittar, du kan alti beställa tyg från postårder ex stuff o still i Malmö.

lycka till

Jossan 2007-04-22 20:50

jag har inte riktigt tid att beställa från postorder bröllopet är om 1 vecka.
Kan du ge förslag på fallande tyger?

eandrea1 2007-04-22 21:48

Kan du inte åka till en tyg affär där du bor och se var det har, satin är bra. Tycker du att det är för dyrt att mislyckas i kan du väll sy en provkläning i lakans väv först.

Jag sydde en kläning för några helger sedan i thai siden, sydden först upp den i lakansväv för att se vilka ändringar som skulle göras. Den klänningen tog nog ca 20 timmar att sy, med provkläning och foder.

mia-maria 2007-04-22 21:49

Jag tycker att du ska ta med bilderna du visade oss till tygbutiken och låta personalen ta fram de tyger som passar. De kan ju sina tyger och brukar vara rätt erfarna när det gäller mönster också.

Frida_L 2007-04-23 09:18

Viskos brukar kunna ha fint fall.

sacira 2007-05-09 09:25

Re: vilket mateial till brudklänning?

Citat:

Jossan skrev:
Jag ska sy en brudklänning åt mig om jag klarar det. en lång klänning..
något liknande denna
klänning
Men vad ska man välja för tyg om man inte kan sy?
Jag har inte lång tid på mig.
Dessa förslag har jag:
vanligt bommullstyg, Linne (är lin samma sak?).
Vill nog inte ha riktigt brudklänningstyg som brudsatin (är för dyrt att misslyckas med)

En som vanligt förvirrad Jossan :confused: som ska sy färdigt tyget som ska vara runt sonens säng

Jag har inte sett din fråga tidigare, men vill du berätta hur det gick? Min rekommentation lyder att sy först foder av den modellen du ska ha för att fodertyg är billigt om det blir fel. Sy sedan klänning av lätt material som faller fint. Det finns numera flera olika typer av chiffong eller tunn polyestersatin på tygaffärer där du också får mera råd om du frågar. Viskos, tycker jag är för tung, Linnetyg för stel. Bomull går också bra om du hittar en "finare" (Egyptisk) bomull.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:02.