Onionmönster
Vad har ni för erfarenheter av Onion mönster? Jag tänker närmast på hur de ligger storleksmässigt och om mönstren är lätta att följa. Är leveranstiden lång? Jag är så sugen på att sy kläder efter flera års uppehåll....
|
hej ! såg att du har samma fråga som jag om Onionmönster o andra mönster med för den delen.
Det finns en liten tråd "vilka mönster är bäst" där Klara sa att Onions nog var lätta men kanske lite stora i storlekarna, Jag tycker Onion är helt i min smak så jag ska nog testa ett överdelsmönster i vår. |
Mönster
Onion-mönster är bra i storleken, men jag behöver bättre förklaring på hur man syr. Har några mönster av dom.
Försökte sy en tunika av Onion med dåligt resultat, fattade inget, så det fick bli lite si o så. Har lagt in en bild. Är man van o sy så är dom okey men för mig som inte sytt heller på länge så vill jag ha mer förklarat. Jag tycker Burdatidningarna är dom bästa, men det kan vara för man är mer van vid dom. Lycka till. |
Aha! Nu har jag läst din fråga i en annan tråd. Vi är tydligen inne på samma linje du och jag! Jag har också tittat lite på överdelsmönstren.Om det är så att mönstren är lite "stora" så gör det inte mig någonting...de tighta klädernas tid är förbi....för min del iaf....
|
Jag gillar Onion, men håller med om att de är lite stora. Jag har fram för allt haft problem med att de är långa mellan hals och byst, om ni förstår vad jag menar. Om jag klipper axlar och uringningen enligt mönstret, så hamnar partiet som ska vara över bysten långt ner vid midjan. Ser lite knasigt ut! Jag är iofs inte så lång (165 cm) men jag brukar inte behöva ta in riktigt så mycket på längden.
Sen kan ju danskan vara lurig att förstå ibland, så man kanske kan behöva lite fantasi och vana för ett onionmönster. |
Men det är ju bra att få reda på att de är stora - då kan man ju välja lite mindre storlek.
Sen är inte danskan nåt problem för mej - är ju "reservdansk";) , dvs Malmö-it i förskingringen. Å sen är det ju som nån sa - man följer kanske inte beskrivningarna sådär exakt (fast man borde väl det:rolleyes: ) |
de e daeligt
Jag har bra erfarenheter av onion, tycker att dom är mycket mer pedagogiska än många andra tillverkare(om man förstår danska dvs :) ). Jag gillar också att man får mönstret på ett styvt papper, känns mer hållbart.
Nu har jag iofs bara sytt en omlottklänning, och har inte behövt ändra nåt på mönstret. Det bästa med dom är att det är lite snyggare och fräckare kläder än de flesta andra vanliga tillverkare. sus |
Låter som
om dessa mönster skulle passa mej! Jag är lång och har långt mellan byst och hals så de flesta mönster på marknaden får jag alltid öka ut på längden över bysten och vid midjan (annars blir det under bystenmidja haha)
Var kan jag köpa dessa mönster??????????? Annette |
http://www.onion.dk/
finns mönsterna på . Finns o köpa via Swelogent bl a, o här i Göteborg finns de i ialla fall en tygaffär. |
Ser ju ut att vara riktigt snygga saker! Jag tycker det är svårt att hitta framför allt snygga kavajer/kappor/jackor i lite roligare snitt, men här fanns det ju flera olika. Tyvärr är jag inte speciellt bra på danska, hur komplicerat är det att använda mönstrena om man är kass på det?
|
alltså - nu har jag ju inget mönster att kolla, men herrejösses, det får vi väl lösa med översättningshjälp här på sidan om det är så !!
Kan du inte kolla runt på texten på hemsidan o se hur pass du tycker det funkar att läsa ? |
Sålänge man har lite erfarenhet av att sy samt lite fantasi, brukar man kunna lista ut de två-tre orden som man inte förstår på danska..:D Jag har alltid fått med en dansk-svensk översättning på de lurigaste och vanligaste orden. Fast jag har bara köpt mina mönster över disk i butik. Finns flera affärer här i götet som säljer onion, sen finns de på Skroten i Kinna också som dessutom har lite bättre pris. Annars är de väldigt snygga och enkla mönster som är lätta att "göra om och utveckla" om man skulle vilja ;) Har använt mina otroligt mycket!
|
Jäpp, då ska jag testa ett mönster - visst är det BRA när man kan kolla med er andra såhär på sysidan :D
PS har köpt Burda Easy + Ottobre (på tips härifrån med, verkar jättebra den med ) o dottern, 19 år, fastnade direkt för lite singoalla toppar, så nu ska vi sy tillsammans till henne , kul kul :p |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47. |