Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Från kjol till byxor? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=8773)

Towelie 2007-04-04 14:06

Från kjol till byxor?

Att sy en kjol av ett par byxor är ju inte allt för svårt, men jag undrar nu om det är någon som har provat att göra tvärt om? Har nämligen en jätteskön lång svart kjol som verkligen skulle vara jättesnygg i byxversion, & jag är väldigt sugen på att prova detta. Att bara sy en rak sömn & dela av kjolen i två "ben" går ju förstås inte, för man måste ju försöka tillverka en gren på något sätt. Jag menar, lägger man en kjol dubbelvikt på bredden så blir den ju rak, medan brallor har en form i grenen, om ni förstår hur jag menar?

Tacksam för tips & idéer!

Towelie 2007-04-04 14:13

Hittade nu att ämnet visst hade vart uppe förut. Ursäkta, men jag är helt ny här & har inte lärt mig funktionerna än...

Bibbi 2007-04-04 14:23

Du behöver inte be om ursäkt för att du tog upp ett redan diskuterat ämne.
Jag tycker faktiskt att det är intressant att samma saker kommer upp då och då.
Nya personer för fram sina åsikter, man kommer liksom längre i diskussionen fler frågor får lösning.
Och någon hittar kanske ny inspiration:p

Välkommen hit Karin /Bibbi

Trulsan 2007-04-04 14:37

Bibbi jag kan inte göra annat än att hålla med dig. Trulsan

Towelie 2007-04-05 12:06

Tack så mycket för välkomnandet! Det verkar vara en trevlig stämning på det här forumet. :)

Senare igår insåg jag dock att länkarna som det tipsades om i de gamla trådarna faktiskt inte ledde någon vart, utan troligtvis hade hunnit bli inaktuella & försvunnit. Så fler länkar & tips skulle verkligen vara uppskattat, då jag fortfarande inte har den blekaste om hur jag ska göra.

MadWomanInBlack 2007-04-05 12:26

Hmm... vilken knivig fråga!

Min teori - för jag har bara en vag aning om hur man ens gör om byxor till kjol - är att du letar upp ett byxmönster så att du har en guide för hur grenen ska se ut, eftersom du måste konstruera en sådan själv. Antagligen måste du liksom skarva och sy dit bitar för grenen, vilket du kanske kan ta direkt från kjolen om den är vid och du inte vill ha byxbenen så vida.

Kolla på byxmönstret (alternativ på dig själv om du är säker på det här med mönsterkonstruktion) och mät upp varifrån midjan (fram o bak) börjar böjas till en gren. Det här måttet - nu larvar vi oss och gissar på 15 cm, ska du sedan använda för kjolen. Om kjolen är 100 cm lång klipper du nerifrån och upp - både mitt bak och mitt fram - 85 cm. Nu kommer kjolen att ha två slitsar, perfekt om du har en häst och ska rida!

Nu kommer vi till grenen. Kolla på byxmönstret och fixa lösa grenbitar, antingen i kjoltyget eller ett annat tyg. Sy fast dem där de ska sitta, dvs 15 cm nedanför midjan, där slitsen börjar. Nu har du ett par nästanbyxor. Vänd allt ut och in. Sy ihop innerbenssömmarna. Och du vill nog inte ha ett lufthål i skrevet, så sy ihop grenen. :D

Resultat: Ett par byxor?

Annars kan man klippa kjolen hela vägen upp istället för att sy med slitsar, så arbetar du med två separata byxben hela tiden.

Frågor?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.