Hur syr man en korsett i lack?
Har tänkt på detta och förstår inte hur jag skulle göra. Jag vet alla praktiska tips såsom sytråd, pressarfot och att ta gem/tejp istället för nålar.
Men korsetter brukar ha ett foder med skenor i sig. Hur ser en korsett i lack ut på det sättet? man brukar väl inte sätta ihop lack med tyg? |
|
varför skulle man inte sätta ihop lack med tyg? lack är tyg det också med en plastyta på.
jag syr mina lackkorsetter på precis samma sätt som mina andra korsetter. |
Läs mina inlägg på tråden om korsetter i fuskskinn. Lack och fuskskinn är så lika i strukturen att många svar på dina frågor hittar du i den tråden.
Problemet är nog att stickningar i lack inte blir snyggt. |
Tack själv (för att du inte mumlade något om sur gubbdj*vel).
Men det mesta som gäller lack gäller fuskskinn och omvänt. Du får tänka till när du gör kanaler för stålen - lägga dem på fodret. |
Nej, jag är van vid att du skriver rätt tvära inlägg. ;)
Men jag fick inte så mycket svar i det forumet, jag hade redan läst det. Men magica skrev att det gick bra att göra som vanligt, så kanske ska prova på det. Använder man snedslå då fortfarande i kanterna? |
Jajamensan (snedslå).
Du gör kanalband och syr fast dem mot fodret för stålen. Sy ihop foder och yttertyg (alck) som vanligt i sömsdikena. |
Tycker du inte det blir snyggt med vanlig snedslå i kanten kan du klippa dig en remsa lack i stället. Klipp den tvärs tygriktningen (vågrätt alltså, inte diagonalt) så får du mer än tillräckligt med elastisitet för att den ska gå att svänga med snyggt. Lite pilligare blir detvisserligen, men i alla fall jag tycker det ser mycket proffsigare ut än med en "tygkant".
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:14. |