familje hobby
när jag köpte min symaskin hummade min dotter lite att nu skulle mamma bli helt upptagen...
men med lite möblering så sitter jag i ett dataskåp i köket o eftersom vårt vardags rum o kök sitter i hop kan jag umgås med dom fastän jag hobbyar mej, men varken dom eller jag hade förväntat mej detta familje projekt, Gubben letar mönster, och stygnsätter egna bilder, dottern letar bilder, ecknar mönster pappa ska stygnsätta o mamma brodera. nyss trängdes en rullstol o 2 köksstolar i mitt lilla data skåp medans familjens senaste projekt skapades... så dagens tips, klagar familjen på att man syr mycket, använd deras inresse till din egen förmån, så ber dom en sätta sig vid maskinen fast man som jag har 39 graders feber... fniss Annie som kollar på familjen som just planerar att stygn sätta alla hårdrocks band som existerar |
Vad härligt att hela familjen är engagerad!! Sjäv har jag syhjälp av sonen som är 17 månader - vilket mest innebär att han slår av strömmen till förlängningssladen för mig - och två katter (7 resp 11 kg) som gärna vill ligga i knät när jag syr.
Jag hoppas att jag en vacker dag ska ha råd med en broderimaskin så jag också kan stygnsätta egna broderier - jag ritar och målar själv och lillkisen mejar på med sina kritor så det står härliga till. Tills dess får det bli textilmåleri av allt istället. :) |
Min sambo var jätteintresserad när jag köpte min första lilla broderimaskin. Att det första den skulle användas till avr 300 märken till "vår" MC-träff gjorde inte intresset mindre...
När väl maskinen var på plats och jobbade med dessa märken tyckte han mycket om att sitta och titta på den när den tuggade på. alldeles på egen hand. Han lever inte längre, men jag tycker jag känner hur han tittar på min stora PR600 (som finasierades med hans livförsäkring...) och tycker den är häftig! Jag har inte stött på någon än som inte fscineras av att se en brderimaskin i arbete! Jag tycker fortfarande att det är jättehäftigt själv!! Ler förresten när jag läser om Neferus katter. Jag har bara en katt kvar nu, coh den är inte så intresserad av sömnad. Annars har jag i regel haft "assistans" av "hjälpsamma" katter... suck... Härom veckan började jag brodera med min lilla guddotter, 3 år, och på fredag ska "vi" brodera en handduk till hennes docka med min lilla flyttbara maskin. Man måste ju se till att man har någon som delar ens intresse längre fram! |
jamen det e något magiskt lugnande att sitta o titta när mönstena växer fram, mina vänner vill alltid att jag ska brodera när de kommer hit.. men mina assistenter är väl inte lika lyckliga...
ska du göra ett till brukar de sucka... O visst ser han till dej när du fixar med din maskin, för självklart tänker du nog en extra tanke på honom när du sitter där.. |
Jag skrockar lite när jag tänker på Annies lilla skrubb där hon skulle "fösas undan". Och ska ALLA vara där! Inte riktigt så det avr planerat, eller...Fniss!
|
jag har ett stort hobby rum i källaren som jag inte kan vara i pga rullen, så skulle jag få en liten skrubb, men sanningen är att de senaste dagarna har vi ätit i vardagsrummet för köks bordet e belamrat med projekt
fniss |
Ja, ett litet skåp för att ha allt ur vägen men ändå kunna vara social - du hade kunnat ha ett helt rum och alltid ha sällskap skulle jag tro.
Själv lassar jag upp symaskinen på köksbordet varje gång jag ska sy nåt, och så måste den plockas undan varje gång nåt ska ätas. Jag längtar efter den dagen jag har nånstans att ha den stå på heltid. Här får inte ens ett litet bord plats som det är nu. |
En liten fråga till er som stygnsätter - vilket format är bilderna i för att kunna stygnsätta? Att olika maskiner har olika format har jag ju förstått, men stygnsätter man själv gissar jag att det är jpg eller gif eller liknande... ?
|
Låter helt OK att äta i vardagsrummet för att matbordet är upptaget! Här hos mig är det utrymmet som hos alla "normala" människor används som matsal som är syrum. Ständigt kaotiskt, med mitt vackra björkbord överfyllt med tyg, underlägg, ramar...
|
Vilket format bilden ska vara i varierar lite mellan program, men de vanliga bildformaten som .jpg och .bmp är rätt vanliga.
|
Jag sparar de flesta bilderna jag tar hem som jpg
det går också bra med bmp med dom tar mycket större plats i datorn ,en jpg kan vara 100 kb medan samma bild som bmp är kanske 800 kb har man många bilder så tar dom ju plats i datorn. Men bilden är exakt likadan ,om jag utgått från samma bild. När du väljer spara som kan du scrolla i en lista och välja vilken filändelse du vill ha jag kan inte välja tex gif. |
Apropå att ha sin egen lilla syhörna.Jag har ett stort lantkök med skriv och arbetshörna i ena änden av rummet, där har jag min hörna. Mina tre pojkar 19, 13 och 10 är lika intresserade och kommer direkt fram till maskinen efter skolan för att kolla vad som hänt idag. Gubben fastnar åxå framför maskinen ibland, såvisst är det en hobby för hela familjen, nu har barnens kompisar åxå kommit för att göra egna märken och kepsar.Snart kommer hela scoutkåren hit för att göra sin keps. Ha det bra alla broderingsvänner.
|
Men visst e det kul
Min dotter tyckte nog allt det var liite orättvist at mamma fick en ny dyr leksak när hon behööööövde en ny gibson ..
men nu e det rätt coolt faktiskt när kompisar frågar från vilken konsert är den där tröjan?? I går stygnsatte vi en autograf från en stor idol o satte på en bandtröja, gissa om någon hade brått till skolan.. fniss med lite list kommer man långt. appropå kök, det är faktiskt mycket mysigare at sitta i köket än nere i källaren, man tar sig tid lättare, man kan vara med de andra, övervaka matlagningen mm, så här mycket har jag inte sytt på år o dagar o då tyckte jag att jag var flitig innan oxå, men man känner sig inte lika osocial längre som jag gjorde förr då jag gick ner o målade eller sydde, fördelen med ett data skåp är att när dan eslut så styvas allt in o luckan stängs..bra skydd mot alla hundhår oxå... mitt köpte jag på jysk o är jätte nöjd,rullen går precis in under skivan, så ska någon förbi är det enkelt ordnat.. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16. |