Brodyr till företagare?
Hej
jag har kommit på att jag vill sy och brodera och sen sälja inom mitt företag... det var ju lättare sagt än gjort ... nu när jag tittar runt för att köpa på mig brodyr, så får jag ju (ursäkta ordvalet) förtusan inte köpa någonstans pga att jag är företagare och vill brodera för att sälja... någon som har några tips om var de inte är så stränga och vart man vänder sig som företagare för att köpa in brodeyr. Jag gillar Amazing Designs och Babylocks broryr jättemycket och har köpt på mig av dessa... men när jag läser på dem så får jag ju bara använda dem för personligt bruk... om ni bara visste så lessen jag blev... P.s säg inte att jag ska läsa i forumet ang. copylagen... jag vill ha tips om sidor som säljer brodyr som jag kan köpa till företaget. Hur gör ni andra som är företagare? Vart handlar ni? Lessen Eliza :( |
Tvärr
måste man nog stygnsätta mycket själv för att det ska gå i hop, men annrs så kan man kontakta säljarna för de har ofta ett pris för små användaren och ett annat för den som använder för att sälja vidare..
|
Embridery Library, nästan det enda ställe jag handlar från, tillåter att man söljer artiklar med deras mönster.
http://www.emblibrary.com/EL/help.as...gStitchedItems |
Nu har inte jag kollat så mycke på köpta mönster utan mest gratis och på dom allra flesta står det att det är ok att brodera och sen sälja men du får inte sälja själva mönstret. Så de borde väl inte vara några direkta problem även om du har företag så länge du inte syr typ 200 likadana saker med samma mönster tycker jag. Trulsan
|
Citat:
Eliza |
www.elsasdesigns.com
Kolla den här sidan. Dom här får man använda utan restriktioner. |
Även Embirds broderier (dvs saker som man broderat embirds motiv på, inte motiven i sig)får man sälja, så länge man kan bevisa att man betalat för dom och inte fått dom. Står klart och tydligt i deras villkor...
Lycka till!:p |
Hej, i Borås finns ett företag som säljer industribrodyrmaskiner och dom säljer också motiv (har iallafall gjort) från Dakota Collectibles. Dom heter Quilt Tec Ab tror jag, det nummer jag har är 033-230322 och motiven kan du se på www.dacotacollectibles.com eftersom dom säljs och används av folk med företag så antar jag att det vore nåt för dig. Katalogen jag har därifrån är på 800 sidor fulla med motiv och det kommer hela tiden ut nya så jag kan lova dig att det finns att välja på. Katalogen kan du köpa från Boråsföretaget. Hittar du inte så tjoa till ska jag leta åt dig.
|
Åh förlåt, ser att jag stavat fel, så här ska det vara
www.dakotacollectibles.com |
Citat:
Tack Eliza |
Citat:
Tack Eliza |
Om du läst tråden om copyrightslagen så hade du inte blivit så ledsen :-) Då hade du ju varit förvarnad om vad som gäller.
Det finns ju så oerhört många sidor som säljer brodyrmönster. Vissa tillåter viss försäljning och några har ett totalförbud. En del har speciella avtal för kommersiell försäljning och inom den gruppen så kan det vara antalet som är avgörande. Så mitt råd till dig är att ta dig tid att noggrant läsa igenom vilka villkor som gäller från de olika sidorna. Det har många av oss andra fått göra och det är nog inget man kan komma undan tyvärr. Jag har kontaktat några genom mail om det är några brodyrer som jag är intresserad och om det inte står några villkor för komersiella användare. Ibland så godkänner dom ett visst antal men vissa är emot det totalt. Fråga först, Det brukar löna sig. Lycka till :-) |
Jag har kollat runt på en himla massa sidor nu och på dom allra flesta står det faktiskt att du får sälja dina alster.Några av dom vill att man skall tala om att det är dom som gjort mönstret typ om du säljer på internet vilket är reklam för deras del.
Den enda jag hittade just nu som inte tillåter försäljning är Loralie Designs. Men som Åsa säger, Du har ju bla dom stora som Embroidery library och Smart needles som har underbara designs mfl mfl Det finns tusentals sidor där ute så visst finns det till dig oxå :-)om du vill sälja.För jag tror väl inte att du tänker på massproduktion? |
Hej
www.embroideryonline.com/ Jag har fler lämkar, men är på väg till jobbet så jag kan söka rätt på dem ikväll. |
Citat:
Tack och bock!! Hoppar av lycka!! Eliza |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:16. |