Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Vilken brodyrmaskin passar mig? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=8493)

Adelianea 2007-03-17 18:09

Vilken brodyrmaskin passar mig?

:confused:
Jag vill ha en bra, relativ enkel sy och brodyrmaskin till ett bra pris. Kan man lägga till mönster till alla maskiner? Behöver verkligen hjälp med detta val.
Många kramar

millsing 2007-03-17 18:34

Bästa sättet att bli klokare innan maskinköp är att dels läsa recensioner på olika maskiner här på sysidan och dels att söka i detta forum. Samt att ställa frågor förstås!

Så gjorde jag innan jag bestämde mig. Här på sysidan finns jättemycket kunskap och praktiskt erfarenhet från olika håll och det är guld värt!! Köpte en HQ Quilt Designer II till slut. Tyckte att den hade det jag behövde som nybörjare inom maskinbroderi och dessutom till ett hyfsat pris. Att jag valde HQ beror på att jag har en maskin av det märket sedan länge och att deras återförsäljare finns nära mig.

LYCKA TILL!!

helen 2007-03-17 18:40

Ser inte var du bor, men jag rekomenterar husqvarnas Rose. Dom är bra och dom flesta försäljarna har begangnade sådanna. Inte för att dom är dåliga utan när man är fast i detta konstiga att maskinen broderar och man själv bara tittar på de underbara broderier maskinen syr, DÅ vill man bara kunna göra större broderier. som jag bytte till en D1. Vet inget om dom andra märkrena tyvär. Men hellre en bra begagnad än en ny somm det inte finns reservdelar till. En sak till köper du privat så se till att allt finns med (programm dångle , kortläsare mm.) Det är säkert att jag missar nåt. om ingen annan svarar, gå in på :sök i forum: Tror det räcker med att du skriver brodyrmaskin så kommer det upp en hel massa som du vill veta. Hoppas du hittar det du söker och välkommen i gänget

Alvan 2007-03-17 19:18

En, enligt mig och flera andra, väldigt prisvärd maskin är Janome 300E, en ren broderimaskin. Den klarar av stora broderier och resultatet blir lika bra som på de riktigt dyra maskinerna.

Det finns mycket skrivet i forumet så sök där, sökfunktionen hittar du i listen under flikarna.

helen 2007-03-17 19:22

;) Camilla du skriver snabbare! Men visst är det en kul Sy-sida där man försöker hjälpa andra

helen 2007-03-17 19:27

förlåt men jag uppfattade frågan att maskinen skulle kunna göra begge, sy och brodera

Alvan 2007-03-17 19:29

Sorry läste för snabbt, då är inte Janomen ett alternativ.

Fast jag tycker att det är bättre med två maskiner (om man nu har plats) för då kan man sy och brodera samtidigt ;)

avslutad141023 2007-03-17 19:32

hej jag e ett klantarchel!

så jag tänkte berätta om mina dumheter så du slipper gå i mina fällor...

Jag köote mig först en maskin hos en handlare för såå var ju seriösast att göra, jag köpte en HQ 955e, husqvarna för jag tycker bäst om de andra av de märket o jag känner till honom som reparerar dom här i stan. Jag avskydde maskinen.
när jag köpte den så hette det att allt var möjligt om det inte funkade med mitt handikapp så var det baaara o säga till.

det funkade inte!! det gick inte o stega, handbokan var inte till någon hjälp och det var knas med det mesta. så kom chocken tryggheten att köpa av en handlara fanns inte, allt var mitt fel, jag satt uppe för länge på kvällen, jag trädde inte maskinen rätt mm, allt inlindat i massa gulligull, när jag efter ett dygn av misslyckade sömnader ville lämna tillbaka maskinen fick jag inte det , men med hot om allmänna reklamations nämden så gick det.

saknade ändå att pyssla, köpte en begagnad Rose, maskinen var underbar!!! tyvärr fick jag ingen dångel med o programmen var urgammla o inte kompatibla med en dator, fast de påstod detta, var tvungen att lägga flera 1000 på att få allt att fungera, den säljaren hörs man inte med längre...

efter ett tag väldigt kort tag växte jag ur min rose, jag valde då handlare i första hand o maskin i andra o det har jag inte ångrat.

Den handlare jag har i dag insåg mina behov, hjälpte mig på rätt väg o parade i hop mej med den ultimata maskinen för mej.
det är nämligen lättare för en utan fin motorik att stoppa in en diskett än en liten usb minne .
jag älskar min maskin och jag är överlycklig över suporten, vänligheten och det prffsiga bemötandet även när det faktiskt var lite knas på min underspole...

Mitt stora råd är maskiner är en smaksak, men en sak är säker HANDLAREN är viktig, för det är skönt att ha någon att fråga som är pedagogisk och som inte bara ser dollar tecken.

jag hade nog lika gärna kunnat köpa vilken som, men eftersom Louise säljer Husqvarna så blev det en husqvarna, om jag kände louise innan nix, men jag hade hört så himla gott om henne...

Ett tips jag önskat någon sagt till mig innan jag köpte min första o fich det i vrång strupen o minsan skulle fynda på blocket

lycka till
Annie

Adelianea 2007-03-17 20:05

Wow vilken respons! Blev medlem för ca 2 timmar sen, författade en fråga och har redan fått så många svar. Tusen tack! En liten fråga till vilken är den billigaste sy/broderimaskinen och vilken är den dyraste? Är det någon som inte är prisvärd?
Kram igen
Har inte hunnit skriva någon presentation än men jag bor i Uppsala.

gullum 2007-03-17 20:26

Vill lägga till en sak i denna diskussion. Jag har en Husqvarna Platinum 950e och jag är MYCKET nöjd med min maskin. Köpte av en HQ handlare som inte kunde så mycket om broderi och jag fick inte ens den utlovade "kursen" till maskinen men jag har klarat mig utan att behöva support över huvudtaget. Har haft maskinen i 1 1/2 år och är fortfarande mycket nöjd. Den både syr och broderar bra. Brodyrytan är också väldigt stor till skillnad från t.ex. Rose. Tror att den i dagsläget kostar runt 20 000kr.
Lycka till i ditt val!

Avslutat medlemskap 2007-03-17 22:26

När du väljer maskin, tänk på att kolla hur mönster överförs mellna dator och maskin. Behövs det speciel kortläsare kostar det runt 2000 extra, som måste tänka på när du kollar priser.

helen 2007-03-18 03:21

min rose kostade 17.000 kr och D1 44.000kr sen tillkom extra för prögrammen,mm Tänk jag som bara ville ha en begagnad sy maskin som syr utan att jag blev galen, för det blev jag med den jag hadde innan, vägde bly fattade inte var man skulle smörja, så jag bara duttade överallt , ingen bruksanvändarbok Fick nog av denna hemska gröna mönster och sa till min man att denna saken åker ut (hadde förut en Broder som jag fick som present av min mor för 20år sen, den blev tyvär stulen.
Jag måste avbruta nu vill titta Formula 1 åter kommer senare

helen 2007-03-18 05:26

fortsättning följer (Räikkönen vann) Dröm om min förvåning när min man sa att följ med och bestäm siälv vilken maskin du vill ha, bestemde mig för en som heter Lilly, den julen hadde vi en himla massa folk på besök så jag hann aldrig packa up

helen 2007-03-18 06:20

forts min dator har blivigt tokig
mellan dagarna så frågade han om jag inte ville byta maskin?? Vad jag hadde ju inte haft en chans och bekanta mig med Lilly. den var fortfarane ouppackad, (bara jag som smekte den och var lycklig) Packa ner Lilly sa han för vi ska byta maskin.Oh nej en till hemsk grön monster. Vi åkte tillbaks till affären, Ni kan aldrig ana hur jag kände mig när han sa Du tycker om att brodera men ser inte dom små stygnen längre jag har hittat lösningen, om du bara sjäv vill. Vadå vill, bara lämnar tillbaka Lilly öch lite tll.Rose alla ni som har broermaskin känner säker igen sig om jag beskriver det så här. Jag är rädd. säkert gör jag fel.vad sa hon i affären om underlägg hur ska jag spänna tyget i bågen???? Sen när det första broderiet börgar ta form, man sitter där och glor och tror inte sina ögon

avslutad141023 2007-03-18 07:52

ååååh

vad jag känner igen mig Helen...

man tror inte at det är sant,

jag älskade min rose oxå, hade jag inte haft " miffohänder" så hade jag gärna behållt min ögonsten.. 17.000 var det länge sedan? nu kan man köpa en komplett rose med allatillbehör för 10,000 o utan tillbehör mellan 7-8000
Annie

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.