Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Sy byxor och topp i velour (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=8386)

asa1970 2007-03-09 18:36

Sy byxor och topp i velour

Jag har köpt velortyg till min dotter! Jag tängte sy ett par byxor och någon topp!
Men jag har aldrig sytt i velor?
Hur ska jag sy för bästa resultat?
Vad ska jag tänka på?
Jag köpte veloren på symässan!
:confused: :confused: Hjälp mej någon!
Åsa

letw83 2007-03-10 02:19

sy med pressarfotsbredd, dvs 1 cm sömsmån. Annars blir det lätt bubbligt. Velour drar sig väldigt mkt oxå så nåla ordentligt. Tänk även på att i byxorna lägga benen åt samma håll, annars kommer de se ut att ha olika nyanser, ljuset faller olika om man vänder dom åt olika håll.
Annars kan jag nog inte komma på nåt speciellt...

ask 2007-03-10 08:43

jag tycker att sicksacka varje stycke för sig och raksöm funkar bäst på vanlig symaskin

VivoPlena 2007-03-10 10:06

Frågan är väl: har du overlock eller vanlig maskin?

letw83 2007-03-10 10:37

inte så smart att sy med raksöm i velour. speciellt inte till kläder. Raksöm är inte stretchig och kommer gå av väldigt fort. tro mig, jag har provat.

Lillith 2007-03-10 12:46

Citat:

Jag har köpt velortyg till min dotter! Jag tängte sy ett par byxor och någon topp!
Tänk framför allt på att fållar i velour gärna rullar sig. Särskillt i sån där billig "krossad" som man hittar på Jysk och liknande. Det är rätt lätt att sy i, men svårare att hitta designer som fungerar för materialet. Är det lite tätare slät velour så är problemet mindre, men det kan ändå vara värt att tänka på.
Raka fållar kan med fördel göras ganska breda, med flera sömmar som stabiliserar dom.

Velour är oftast enkelelastisk, så glöm inte att kompensera i längd på ställen som ska töja sig, ärmar är tillexempel väldigt lätt att få för korta.

Använd elastisk söm!
Har du svårt att få halsringning och såna "svåra" fållar snygga på grund av att tyget vill töja sig, så ta med en resårtråd i sömmen och var försiktig med pressarfotstrycket.

Var nog det hela, förutom dom tips du redan fått... Oh, ja, använd nål för elastiska tyger också.

avsl0203 2007-03-10 22:44

Kom ihåg att tvätta tyget innan du klipper ut och syr.

Lillith 2007-03-11 08:59

Citat:

Kom ihåg att tvätta tyget innan du klipper ut och syr.
Varför då? Velour krymper inte något att tala om.

monicas.design 2007-03-11 10:02

Den velor jag har köpt krymper mycket, så jag tvättar alltid tyget innan jag syr.

Lycka till Monica

asa1970 2007-03-18 13:18

Tack

Tack alla!
Jag har en gammal overlock men har inre provat att sy kläder i den!
Vilka sömmar rekomenderar ni isåfall?
Åsa

Alvan 2007-03-18 13:35

För själva ihop sömnaden så i stumma tyger eller vanlig trikå är den 4-trådiga overlocksömen bäst. I väldigt stretchiga tyger som baddräktstyg så är 3-trådig overlocksöm bäst.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.