spetsstickning - mönster
hej allihopa!
jag har köpt ett megastort nystan med vitt tunt lite luddigt garn. nystanet är stort som en ihopkrupen katt ungefär så jag tänker att det skulle räcka till en löst stickad tröja i nåt slags spetsmönster... så nu undrar jag om det är nåt som har ett fint, inte så plottrigt, hyfsat enkelt spetsmönster att dela med sig av? eller om nån vet nån schysst sida där man kan hitta sådana? tack på förhand! /disa |
Försök med det här mönstret det är roligt att sticka
V1:Kantm,1rm X1omsl 2rm 1döhpt 2rm 1omsl 1rm X upprepa från X till X. V2:sticka alla m och omslag aviga Upprepa dessa varv hela tiden. Lycka till:) |
Marie - vad är "1döhpt"... :D
Jag är självlärd(och invandrare ) :D - så jag måste fråga ofta när det gäller forkortningar... |
Ödhpt (överdragshoptagning) = lyft 1 m, 1 r, drag den lyfta maskan över.
|
...Aha ;)
Tack!!! |
Oj,jag har inte varit här på en stund.Hoppas du inte har hunnit sticka för långt.En döhpt=lyft 1m sticka ihop 2m och drag den lyfta maskan över dom hoptagna maskorna
|
Det är en dubbel ödhpt
En vanlig ödhpt är som jag beskrev. 1 ödhpt = lyft 1 m rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över den stickade. 1 dbl ödhpt = lyft 1 m rät, 2 rm tillsamman, drag den lyftam över de 2 rm tillsammans Men det kanske är olika hur man lärt och vilken stickbeskrivning man har antar jag. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56. |