Gamla Husqvarna Automatic
Har så smått börjat inse hur fantastisk min gamla Husqvarna är. Den tuggar och går genom det mesta och kan dessutom sy i en fantastisk hastighet.
Han som servade min maskin (första servicen någonsin för den maskinen) sa att den var i utmärkt skick. De är robusta maskiner som i stort sett alltid går att laga, men om motorn skär så är de bara att slänga. Nu har jag blivit lite nojjig över att just det skall hända. Det finns ju gott om gamla husqvarna på marknaden än så länge och de kostar kanske bara 1000 kronor eller så. Är det värt att köpa en extra och spara ifall den jag har pajjar? Eller finns det nya maskiner idag som är lika robusta som den "gamla gröna"? Jag är iofs nöjd med min brodyrmaskin, men tittar man på rena nya symaskiner så verkar de väldigt plastiga? |
Blir glad över att läsa ditt inlägg! Har själv en gammal Bernina från -58 (1031 tror jag att den heter) som går som en klocka, ALDRIG några problem med den. Och dösnygg är den också, lite cremegul och jättefin design... Min servicegubbe sa också att de alltid går att laga, men att det kan vara svårt och dyrt att få fram reservdelar.
Nu har jag dock svikit min gamla vän i och med att jag köpt en ny fin Pfaff. Jag ville främst åt fler sömmar och möjligheterna att göra fina knapphål, vilket inte är lätt på min gamla Bernina. Pfaffen går riktigt bra i både jeans och tunna tyger, den tyggar på i hög hastighet. Och tyyyyst går den, jätteskönt! Tycker dock att pressarfotsspaken är i plastigaste laget, är van vid att få en pangsmäll när man sätter ner pressarfoten på Berninan. På Pfaffen känns det som att man nästan får vara lite försiktig. Detta uppvägs dock av vikten, min gamal Bernina väger ett halvt ton, Pfaffen går faktiskt att bära runt på utan att man bryter ryggen. Behåll du din gamla Husqvarna så länge den funkar som den skall och så länge den uppfyller dina behov. Det som är riktigt dåligt för symaskiner är att inte användas, DÅ blir de rackliga. |
Jag skulle nog köpa en i reserv om jag hittade en till överkomligt pris.
De gamla maskinerna är av en annan kaliber. Har själv några och de syr fina stygn och är otroligt starka. Tuggar igenom ganska tjocka material. När jag har flera projekt att sy i kapellväv tex. så tar jag fram dessa gamla och trär med olika färger. Då behöver jag inte byta tråd utan kan växla mellan maskinerna i stället. Jag är lat helt enkelt :-) Men maskinerna är kanon. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47. |