Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Pfaff creative ägare?!? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=7629)

avslutad081031 2007-01-20 07:50

Pfaff creative ägare?!?

Ni som har en pfaff creative - vad tycker ni om maskinen? Jag har läst recensionerna men vill gärna ha lite mer information. Själv är jag lite sugen på större brodyryta och har därför tittat på Pfaff creative 2134. Den verkar ju vara bra med fiffiga funktioner som positionering av bågen samt riktigt stora bågar som tillbehör.

Vad har ni som äger eller tittat på Pfaff creative maskinerna för intryck?

En sak som jag funderar på är att vissa maskiner brukar vara lite mer känslig för vilken typ av tråd som fungerar. Min Singer fungerar ganska bra med de flesta brodyrtrådar (även de lite tjockare indiska) och det tycker jag är en viktig aspekt. Hur är det med pfaffen?

annemarlen 2007-01-20 09:52

Hej.
Jag har en 2134 sedan ett år tillbaka.
Jag är jättenöjd. Men så är jag ett Pfaff-freak också. Har svårt att tänka mej något annat märke. Pfaff har bra, starka och stadiga maskiner.
Jag valde en 2134 pga priset(ca 20 tusen då). Tycker inte jag kan motivera mitt broderande med en maskin som kostar kring 50 tusen och kanske mer därtill med programvaror.

Sedan tidigare har jag en 7570 som broderar upp till 225x90 och min 2134 broderar upp till 250x225. Man syr halva motivet sedan vänder man bågen och syr andra halvan. Det fungerar jättebra. Jag använder Embird för att konvertera och splitta motivet samt 3Dfile Assistant för att föra över broderiet på kortet via Pfaffs kortläsare. För filassistant och kortläsare gav jag kring tusenlappen när jag köpt maskinen.

Jag är nöjd. Men måste väl erkänna att jag inte broderar så där väldigt mycket. Har iallafall inte haft något krångel, maskinen broderar vackert. Inga problem med tråd. Jag har använt Sulky, Janome, Guterman, Anchor....men som undertråd har jag endast använt Sulky/Gunold. Det är den tråden jag har och har inte testat någon annan.
Anne-Marlen, som rekommenderar maskinen. :D

avslutad081031 2007-01-20 10:17

Det låter ju väldigt bra. Tack för det utförliga svaret! Kom på några fler dumma frågor, min maskin tar ju överföring via usb så några kort behövde jag inte köpa till utan den är lite mer tuta-och-köra.

En sak som jag inte riktigt har grepp på är de korten som maskinerna läser. Vilken typ av kort är det och vilka format tar den .hus, .xxx, ?

Köper man maskinen från den engelska återförsäljaren där jag köpte min Singer så får man med Pfaff 3d smart card läsare/skrivare och ett blankt "smart card". Blir det som vilken disk som helst i datorn då eller måste man använda ett speciellt program för att skriva till korten? Hur hållbara är korten? (de ser ut som magnetremsekort och sådana kan ju vara lite kinkiga ibland)

annemarlen 2007-01-20 10:43

Pfaff 3D smartcardläsare inkluderar 3D file-assistant, som är ett program du lägger in i datorn och som skriver till kortet. Card-läsaren har en USB-port. Efter du har skrivit till kortet via läsaren så flyttar du kortet till maskinen.
Filformaten den tar är .hus, .vip, vp3.
Du fråga vilken typ av kort det är. Det är smart-card. Det är inte magnetremsa utan det är ett datachip på kortet.
Hur hållbara vet jag inte. Jag har som sagt bara haft min maskin i ett år och det är inga problem hittills. Man få väl vara lite försiktig om kortet;)

Det är väl bl.a. denna hantering man slipper med att betala 30000 kr mer i en exklusivare maskin. Men jag tar hellre detta merabete.:D

avslutad081031 2007-01-20 15:00

Det låter ju bra.

Tycker också att det är trevligt att höra att den där stora bågen som man vänder och broderar från båda håll fungerar bra. Det är onekligen lockande med en så stor brodyryta, man får helt andra möjligheter.

Har du endless-hoop bågen till den också? Är lite sugen på den med. Själv skulle jag nog också köpa till en något mindre kvadratisk båge än den som följer med.

Jag skall ruva på det en stund till och fundera och se hur mycket jag kommer att kunna sy nu när jag går upp till 100% arbete efter f-ledigheten. Men å andra sidan får man ju desto mer pengar över. Säljer jag min "gamla" så behöver det ju inte bli ett alltför stort utlägg.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:16.