Tejp och lim
Vad använder ni för hjälpmedel som tejp och lim när ni syr? Skall man t ex sy fast en liten lapp i en söm som skall overlockas så är det ju knappast aktuellt att nåla.
Jag har även hört talas om en typ av hjälp tejp som man kan använda t ex när man syr blixtlås. Jag kan se andra användningsområden för en sådan tejp, men jag har ingen aning om vad den heter eller vad jag kan få tag på en sådan. Sedan kan man ju också använda fray-check för att fästa en overlocksöm som annars skulle riskera att repa sig. Sedan finns det ju också spraylim t ex vid applikationer vid maskinbrodyr. Så min fråga är, vilka hjälpmedel rekomenderar ni? |
Där jag inte kan använda knappnålar eller hålla fast med fingrarna tråcklar jag helt enkelt.
Syr jag i skinn så använder jag ibland textillim för att fixera innan jag syr. Tejpen du pratar om (gissar jag) är dubbelhäftande kallas quittejp tror jag. Jag har provat att använda den till dragkejor. Tyckte det fungerade dåligt. Har återgått till att tråckla där mina fingrar eller knappnålar inte funkar. Köpte det hos swelogent som är en grossist. /Bibbi |
;) Jag håller med Bibbi, fingrar, knappnålar och tråckling.
Vid skinnsömnad kan jag "dutta på" lite kontaktlim här och där. |
Nej, "wonder tape" är vad jag har sett det kallas - men det kanske är samma sak som quilttejp?
Jag är lite lat och tänkte att tejpen (då det verkar vara många som lovordar den t ex på patternreview.com) kanske vore värd att prova. Hittar den dock inte någonstans i Europa. Finns det ingen som använder fray-check? |
Re: Tejp och lim
Citat:
/Andy |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:10. |