För tjock frotté?
Hej!
Har ni upplevt att vissa typer av frotté är omöjlig att spänna fast ordentligt med broderbågen? Jag har fått metervara med frotté och när jag skulle brodera så var det helt enkelt för tjockt. När jag försökte dra i tyget så åkte bågen bara isär fast jag hade spänt åt den. Det gick helt enkelt inte att få tyget sträckt. Finns det något knep? |
Absolut! Tjock frotte spänner inte jag alls i bågen. Jag spänenr in underlägget och lägger frotten ovanpå, eventuellt med lite speciellt spraylim (INTE vanligt spraylim! Det ska vara till broderi!).
Solvy över, och så en fixram som sys innansjälva mönstret. En del maskiner har fixram inbyggd. Annars är det en rba ide att lagra en fixram (bara en tom ram med långa rakstygn) för varje båge i maskinens minne. Embird har också en funktion där man automatiskt får en fixram tillagd till sitt mönster om man vill, innan man sparar. Den kommer att sys för själva mönstret. |
prova att sy ett tyg som ram ovanpå
prova att sy en ram ovan på som är passar broderbågen och spännfast och då spänner du bara fast tyget du syddefast och rivbart under frottén och solvi över.
lycka till. mia |
Jag gör som Åsa men använder filmoplast.
Tycker att sprayet är för kladdigt. Filmoplast är självhäftande underlägg. Trist också att spänna tjock frotté som efter halva broderiet släpper:mad: /Bibbi |
Ja, använder man spraylim ska man vara oerhört lätt på avtryckarfingret!!
Jag hade med stor möda spänt upp ett tjockt tyg en gång. Trixade fast bågen på maskinen och skulle just börja sy. Stötte till bågen och den poppade isär! Det var då jag kollade upp hur det där med att låta bli att spänna upp funkade! |
Tänk så otroligt mycket man lär sig i det här forumet! Tack alla.
|
Vilket lim använder man till broderi? Jag använder 505 när jag syr lapptäcken, går det bra med det?
Fast när jag syr på frotte använder jag vattlöslig plast i bågen och så kör jag med fixknappen, sen vattenlöslig plast igen och fixknappen, jag spänner aldrig själva frotten. |
Tips för tjockare tyger...
Husqvarna har en ny båge som heter Do all quilters hoop.
Den har möjlighet att ta både tunnare och tjockare tyger med hjälp av två olika ramar till samma båge. Kanske den skulle hjälpa? Men det blir ju, som ni säger märken efter bågen - till skillnad från att sy en ram istället. Den har ju också begränsad yta såklart, det är ju inte nån Mega-båge direkt = 150x150mm. Är det någon som har provat den, jag har nämligen beställt en, och inte hunnit få den än. (Väntar också med spänning på den kepsbåge som Husqvarna enligt rykten ska ta fram, det är nåt jag saknar nämligen) http://www.husqvarnaviking.com/se/ac...mber=920115096 |
Hej!
Vill dela med mig av lite erfarenheter jag skaffat mig senaste dagarna. Har skaffar mig en 40x15 ram till min Artista 180. Den finns inte längre att köpa, har köpt den begagnad av en sysidanmedlem. Guld för mig Tack Ulla. Jag måste dock dela upp broderiet för att kunna brodera 40cm högt. Lite pill men det går riktigt bra. Den ramen spänner man inte tyget i överhuvudtaget. utan fäster pilmoplast på ramens platta baksida. Fäster sedan i det, syr fixram. Har börjat komplettera fix ramen med ett kors också. Det motverkar tråkigt "buckel" som ibland uppstått för mig när jag broderat mycket täta broderier. Syr men långa stygn så sprättningen blir lätt. För att spara material kan man sedan laga i filmoplasten där den är borta när man broderar nästa gång. Då bör man göra fixram med kors för att hålla "lagningen" på plats också. Dessutom har jag strykt på Totally slable på tyget och fixat fast i pilmoplastresterna. Vilket blir mer ekonomiskt eftersom Totally Stable är billigare. Så himla inspirerad av att brodera just nu. Var finns all tid jag behöver :-) /Bibbi |
Vad roligt Bibbi!!!
Är det en Hoop-It-All-båge eller något? |
Åsa, den kallas Giant-L Hoop-it-all.
Den har extra stödbord och en annan fastsättning än de vanliga. Du skjuter själva ramen i rätt läge. Maskinen kan ju bara broder 20 cm högt. På så vis kan man brodera 40 cm fast i 2 omgångar. Utlinjerna sitter också perfekt. Vilket jag ibland haft problem med med i den vanliga stora bågen. Har misstänkt att den är lite glapp och utsliten. Har haft maskinen länge och broderat massor. Känns riktigt roligt så här i trista Januari. /Bibbi |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27. |