Om sytråd
Ja, da er min nye Janome broderi maskin i hus og jeg lurer litt angående sytråd. Må man bruke Janomes egen tråd? Man kan vel ikke bruke vanlig sytråd? Og; vet noen om en nettside som selger broderitråd jeg kan bruke (jo billigere jo bedre). På forhånd takk!
|
Nej du skall inte använda vanlig tråd, utan maskinbrodyrtråd. Det finns många olika märken. Ett jättebra ställe att handla på är solbrodyr
Det är en jättebra svensk sida med mycket bra priser både på tråd och underlägg.Jag tror att många här på sysidan handlar där. Lycka till Britt Här är adressen www.Sunembroidery.com |
Man kan använda vanligt sytråd men det blir inte lika snyggt resultat. Broderitråden har en högre glans och lyster som lyfter broderiet.
Solbrodyr är bra! |
Fast jag är nog käringen mot strömmen. Jag använder alla sorts tråd att brodera med. Ibland vill jag inte ha broderitrådens blanka utseende, då tar jag vanlig sytråd.
Rätt ofta blandar jag, blank och matt i olika delar av broderiet. Jag har tom broderat med overlocktråd när den tråden jag hade hemma hade bästa färgnyansen. Man måste inte använda brodyrtråd, men ibland är det snyggare. |
Jag är nog också lite mot strömmen.
En del broderier vill jag ha lite mattare. Då är den vanliga sytråden och även overlockstråden bra. Vissa gånger passar det helt enkelt inte med den blanka brodyrtråden tycker jag. Och att blanda trådsorter till vissa brodyrer ger ofta en bättre effekt än om man håller sig till samma "blanka" tråd. |
Jaha nu har jag oxå lärt mig nåt nytt:p Jag har aldrig provat vanlig tråd men det skall jag faktiskt göra. Tack för tipset.
Britt |
Är med Barbro och Elizabeth, ger ofta spännande effekter att brodera med olika sorters tråd. När jag började med min Janome så testade jag lite av varje på en gammel handduk, så gör det inget om något blir fel och du får snabbt lärt vad som fungerar för dig.
|
jag använder både vanlig sytråd och brodertråd. tex om man ska brodera en bil så brukar jag göra själva bilen i vanlig tråd men det som ska föreställa krom på bilen tex stötfångare använder jag brodyr tråden så det blir lite "metall"effekt på det.
Overlock tråd har jag inte provat än men det funkar nog bra det med.:D |
overlocktråd är kanon till undertråd!Finns ju många färger oxå.
//anna |
Jag anvånder överlocktråd som under tråd för det mesta, det tar inte slut och är billigare än huskvarnas undertråd och som sagt det finns många färger. Får ibland upp undertrådet, då gör det inte så mycket om man har undertrådet i liknande färg, istället för vitt. Det går även att brodera FSL figurer med den,jipii tråden tar aldrig slut. Broderar annars med polyestertråd, det är hållbart. Den riktiga, glansiga tråden brukar jag använda när jag broderar på kläder och tvättas ofta. Hmm.. en del tröijor börgar se urtvättade ut, men broderierna ser ut som dom vore gjorda igår. Kasta tröijorna och spara broderierna och använda dom som applikationer el. dyl.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31. |