Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Missfärgad pyjamas (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=7013)

Rutis 2006-11-30 18:02

Missfärgad pyjamas

Hej på er!

Nu har jag lyckats missfärga min dotters allra första pyjamas och känner mig grymt besviken på mig själv. Finns det något man kan göra för att i alla fall minska missfärgningen? Det är en rödvitrandig pyjamas som numer är rödrosarandig...

Dahlia 2006-11-30 18:34

Prova med OXY.
Jag tycker att den är bra, tar bort fläckar och till och med mögelfläckar.

Odette 2006-11-30 21:02

Du tvättade väl enligt tvättmarkeringen? För låg temperatur kan missfärga tvätt. Tvätta om igen med plagget ensamt, annars går ju överskottsfärgen ur efter några tvättar (om det är någon tröst just nu) :(

avsl0203 2006-11-30 21:49

Jag har bestämt för mig att man ska ha ättika i sista sköljvattnet om man ser att det verkar missfärgat i maskinen. Tror att man bör göra något innan tyget torkat. Hoppas det löser sig.

Rutis 2006-12-01 09:22

Tackk för tipsen! Pyjamasen är nu torkad och den ser helt ok ut! Så nu kan jag slappna av och lägga pyjamasen i "spara-lådan". Man är ju nostalgisk... :D

avslutad081031 2006-12-01 09:37

Citat:

Rutis skrev:
Tackk för tipsen! Pyjamasen är nu torkad och den ser helt ok ut! Så nu kan jag slappna av och lägga pyjamasen i "spara-lådan". Man är ju nostalgisk... :D
Skall du spara alla "första saker" så misstänker jag att du bör ha en ganska stor låda. ;) Tur att det löste sig iallafall.
/från en som trol inte hade överlevt första vintern som ekorre

Rutis 2006-12-01 09:42

Ja... jag har ett helt garage att fylla... va då ha bilen där? Näe, nu förstår jag inte... :p

avsl0203 2006-12-01 09:46

Så skönt att den blev rätt när den torkade :)

Kikade i en av mina böcker där hemma om husmorstips som annars skrev att ättika i sista sköljvattnet med blandningen 1dl ättika till 5 liter vatten. Kan ju vara bra att veta :)

Visst är det härligt att spara de där speciella plaggen. Jag har lagt dem väl inplastade i en kartong i garaget jag med :)

avslutad081031 2006-12-01 09:52

Citat:

Rutis skrev:
Ja... jag har ett helt garage att fylla... va då ha bilen där? Näe, nu förstår jag inte... :p
Hi, hi... här är det tvärt om. Jag hotade med att inte köpa ny bil om vi inte kunde ställa in bilen där. ;) Det ledde till att maken inredde vinden på garaget, men slängde gjorde han inte.

CamillaTernegren 2006-12-01 09:52

Var försiktig med inplastning bara. För ett tag sedan upptäckte jag att min gamla studentmössa, som låg i en plastpåse, var möglig.

avsl0203 2006-12-01 10:08

Nej vad hemskt :( Alla dessa barnkläder har legat inpackade i över sex år nu. Min studentmössa mår iaf bra hmm.. åldern på den var en annan femma ;) Den är i en luftig påse inomhus. Men om den möglat så måste det väl funnits fukt? Eller?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:39.