Traditioner & vidskepelse kring sömnad
Jag är linte nyfiken på hur det står till i svensk kultur med vidskepelse kring sömnad o slöjdande. I den samiska kulturen har vi mycket traditioner om vad man för göra och inte göra, och jag har från barnsben fått lära mig tex att man inte får sy någonting till sin pojkvän, inte innan man är gift, eller åtminstone ringförlovad. Jag följer sånna här regler, men det gör ju inte alla samer förstås, men ja var nyfiken på om det finns sånna som folk följer, eller åtminstone bara vet någonting om?
=) |
Stort ämne det här!
Det kan vara svårt att se traditioner och vidskepelse när man är mitt uppe i dem men visst finns de kvar. Det är nog få som kan tänka sig att använda sin första brudklänning en gång till om de gifter om sig t.ex. ;) Det finns mycket att läsa om äldre tiders traditioner; Vävskrock av Carl-Herman Tillhagen, Hemgiften m.fl. av Gertrud Ingers och så Harriet Clayhills som har skrivit om det textila arbetsåret där man skall spinna på hösten, väva på vintern. Dessutom finns hela litteraturen om folkdräkter. Där står det otroligt mycket om vad man får och inte får göra. En av de sakerna som Ingers skriver gäller fortfarande tror jag: "Vid sömnaden bör man hålla i minne att man aldrig skall lägga ner lika mycket arbete på det enkla materialet, beräknat för vardagsbruk, som på det dyrbarare, ämnat för högtidligare tillfällen". (Doredo är möjligen undantaget här?) /Alice |
jo det e självklart ett jättestort ämne, men de ja var nyfiken kanske mest på egentligen är sånt som finns kvar o folk tänker på till vardags, läsa kan man ju göra om allt...det intressanta e att höra om hur folk förhåller sig till det i vardagen och om det verkligen är betydelsefullt för människor.
för mig är det de, ja skulle aldrig bryta mot vissa "regler" |
En vidskepelse som jag vet lever idag är väl den att man inte ska sy sin egen brudklänning.
Och bland oss händiga här slutar det väl oftast med att man låter en kompis ta de sista stygnen i fållen :-) |
Man ska gråta lika många tårar över äkterskapet som stygn i sin klänning som man har sytt det själv, eller hur?
|
Man bör ju inte heller sy fast något, t ex när man har plagget på.
|
Den är viktigt med passformen också på brudklänningen. Är det för trång/tight blir äkterskapet fattigt ("trångt" med pengar). Är det för lös/stor blir det slösigt (på ett jobbigt vis).
|
Ha!
Jag har sytt min egen brudklänning och gjort min egen brudbukett (utbildade mig till florist som ung). det betyder otur jag vet. Är dock faktist gift med samma man ännu. 3 barn och 22 år hittills, planerar inte att ändra på det heller:p |
När man syr korsetter ska man gärna spilla en droppe blod någonstans på plagget. Vet inte riktigt varför men det är vad jag har hört iallafall. Kan dock säga att när det har hänt för mig har det inte varit planerat.
|
Citat:
Jag får inte sticka, sy eller göra något annat plagg för då betyder det otur enl honom. Så när jag skall ha kampanj övertalning, dvs att jag behöver köpa något till syrummet så blir det svårt :p |
Det är väl varken vidskepelse eller sömnad, men en liten handarbetestradition kan man säga; När man köper sin chalmersmössa (och jag tror det gäller alla mössor på de tekniska högskolorna) så skall fästman eller fästmö knyta en knut ytterst på varje snöre i tofsen (det är kanske runt 200st) och för det skall man betala med en kyss per knut.:)
|
Att spilla en droppe blod på det man sytt betyder enligt våra traditioner att det blir ett dyrrbart plagg, inte så att man ska sticka sig för att få ut en droppe, men om man har slitit så med något så man stuckit eller skurit sig så blir det värdefullt.
Det om brudklänningen har vi också, eller kolten då, att man inte ska sy sin egna men det tror jag är ett lån från västerländsk kultur. |
Man ska inte laga eller sy någonting när det sitter på, då syr man fattigdom på sig eller något sådant.
Men om man tänker lite så kan man gissa var det kommer ifrån. Det är nog nåt med att man itne har något annat plagg att byta med, så man måste ha på sig sitt klädesplagg medan man lagar det. Förr i världen så hade ju de fattiga knaske bara en uppsättning kläder |
Detta med en droppe blod.. Om man sticker sig av misstag när man syr skall man placera en droppe någonstans där det inte syns, men kan röra vid bäraren. Detta skall enligt tradition ge bäraren tur..
Om sömmerskan syr ett plagg till någon hon vill se efter lite extra, skall hon sy in ett av sina egna hårstrån i fållen... Att man inte får laga ett plagg medan man har det på sig kan också ha med att göra att man kan sticka sig så fasligt... eller sy fast det i andra kläder man har på sig =) Annat som inte riktigt har med det här att göra men är ganska kul.. Om en brudtärna bär rött på brölloppet betyder det att hon har legat med brudgummen... :o |
Om brudklänningens sömmerska sticker sig så att en droppe blod finns på klänningen så blir hon inte gift.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:24. |