Ärmsprund på kappa - hur tänker man?
Hej!
Jag går en kvällskurs i sömnad och håller på att sy mig en kappa. Längst ner vid kappärmarna har jag ett sprund, ska sy fast knappar senare. Jag fick instruktioner av "syfröken" om hur jag skulle göra, men jag har tyvärr glömt en del... (Och jag måste sy en hel del hemma annars kommer jag aldrig hinna klart!) Hörnen vid sprundet sys på samma sätt som hörnen på en del dukar, man syr liksom snett över, och vränger tillbaka, så får man ett tjusigt hörn och sömmen på baksidan är "diagonal". Den stora frågan, som jag inte kommer ihåg svaret på, är: Ska de två delarna av sprundet gå ihop precis eller ska en del överlappa den andra? Och om det är överlappning, hur mycket? (Knappbredd eller?) Tack på förhand!! |
Om du skall ha knappar och knapphål måste du ha överlappning som en knäppkant.
|
Yes, men hur stor ska överlappningen vara? Är det knapp-bredden exakt eller knappbredden +/- några mm eller...?
|
Du bör nog ha knapphållen på tvären och 1/2 till 1 cm tyg utanför knappen gör ett prov
|
Fodra ett sprund
Nu är det dags att fästa fodret i ärmen, nedtill. (Kursen är tyvärr slut nu, kan inte få någon hjälp därifrån) Fodret är helt, medan yttertyget har ett sprund med knappar. Hur bär man sig åt för att fästa fodret då? Just vid sprundet alltså.
|
Fäst fodret i övre kanten av uppviket på kappärmarna, fodret kommer ganska högt upp så att det liksom "går över" sprundet. Sprundet ska ju inte gå att öppna, utan fästas med några knappar.
|
Två bilder på sprunn i mitt album kläder. det var vad jag hittade.
|
Men blir det inte konstigt om man fäster fodret i kappan runt om? Just där sprundet är, menar jag. Och om man nu gör så, då måste väl knappar och knapphål sys innan fodret fästes, eller?
Mor min var inne på att man får sprätta upp fodersömmen just vid sprundet, och fästa både längs nederkanten av ärmen och längs sprundet. Skulle det fungera? |
Nej det blir inte konstigt,(har Du tillgång att titta i en herrkavaj med ärmsprund, så ser Du hur jag menar)
Sprundet är ju inte särskilt långt, och sy knapphålen redan nu innan Du fodrar. Sy i knapparna sist, när plagget är fodrat och klart Du kan lämna en liten bit osydd, precis där sprundet är och sy det för hand när Du har vänt. Om du syr fast foderkanten med ärmkanten. Det ska inte göras sprund i ärmfodret. Prova med att nåla fast, då ser du hur det kommer att bli. Nederkanten av fodret och nederkanten av plaggärmen har ju samma vidd, när Du lagt ihop sprundet. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06. |