Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Det man inte har i huvudet...(suck) (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=6508)

Celos 2006-10-24 21:13

Det man inte har i huvudet...(suck)

Har suttit och broderat på en väska i ca 13 min när jag inser att broderiet är vänt åt fel håll:eek:
Sen har det tagit närmare två timmar att sprätta upp det.

Gud vad trött jag blir på mig själv:rolleyes:

HelenD 2006-10-24 21:24

Jag sydde 6 par hotpants igår och upptäckte precis att alla paren är för långa i benen. Trodde att jag var klar när jag hade trätt i resåren och klippt av alla trådar. Ha, ha, ha...

Aminida 2006-10-25 07:01

Jag började sticka en tröja på rundstickor, för första gången. Hade lite bråttom när jag började sticka, så jag märkte inte att de upplagda maskorna hade vrängt sig ett helt varv. Jag upptäckte misstaget först efter att ha stickat 15 cm på hela tröjan... Bara att repa upp och börja om!
:rolleyes:

Bibbi 2006-10-25 07:10

Det är av misstagen man blir erfaren flickor!
:D /Bibbi
ps tror att vi alla gör "blunder" ibland
fast vi andra är inte så modiga att vi skriver
om dem här:p

Avslutat medlemskap 2006-10-25 12:29

Vänt broderiet åt fel håll - gjort! Flera gånger! Dessbättre har jag kommit på det rätt snart och bara behövt repa upp lite bgrann (vilket är nog så enerverande, för det är f-n så mycket värre att få bort stygnen än att få dit dem).

En annan "favorit": man har spänt upp sitt broderu, sett till att överflödstyg ligger ur vägen och allt ser bra ut. Går ifrån maskine, och när man kommer tillbaka har ett hörn av materialet lyckats nästla sig in i broderiet i alla fall och sitter nu fint fastsytt...

Visst blir man trött på sig själv ibland!!

Alvan 2006-10-25 12:42

Japp jag har varit där jag med. Värst var det när jag suttit och passat en barntröja, för att tyget inte skulle åka in i broderiet, som en hök i 30 minuter. Det var bara några minuter kvar och då tittat min man in i och jag tittar upp ½ sekund. Ja ni kan ju gissa själva,PANG! massor av tyg intrasslat och fast sytt plus hål i tyget. Jag blev så arg, svor och skrek och så gjorde jag något jag aldrig gjort i hela mitt liv. Jag klippte sönder tröjan i vreden bara för att få ut min frustration:o, jag vet inte riktigt vad som flög i mig.

GOBLIgobli 2006-10-25 17:52

Hehe, kan sälla mig till de sprättandes skara! :D
Få är de plagg som jag sytt där jag inte behövt ta fram sprättkniven. Allra värst är att peta upp overlocksöm.

Alvan:

Hihi, den tröjan fick sig en omgång som heter duga. Hoppas det kändes bättre efteråt ändå? :D

Celos 2006-10-25 18:01

Visst är det irriterande när det händer:rolleyes:

Väskan ligger på strykbrädan och tittar på mig med "ögon" som säger....kom då bara, få se om du törs...

Skall nog vänta till helgen med den, det är alldeles för mycket på jobbet för att jag skall vara i mitt esse när jag kommer hem.

kulan 2006-10-25 23:15

Vad det känns skönt att vi alla gör våra tabbar.
Jagg satt i godan ro och broderade på min maskin när den började jämra sig och det gick mer och mer trögt. Plockar isär och rengör underspolen..
svär lite ,sätter igång igen den fortsätter att klaga,jag svär lite till..och upptäcker att 500 meter tråd från en rulle från mitt trådställ ( som naturligtvis sitter på väggen över maskinen)
har fastnat i matarhjulet på sidan och gått med runt. Svär åter igen och börjar ett fyra timmarspass med att pilla ut alltihop.
Men alltid lär man sig nåt, ATT ALDRIG HA TRÅDEN FÖR NÄRA MASKINEN.:D ::o

Avslutat medlemskap 2006-10-26 07:06

Aaaaah, den har jag också gjort, men förträngt!! Kom på det nästan direkt som tur var, så det vara bara att snurra ut de få varv som snort in sig.

Celos 2006-10-26 18:47

Vilken mardröm:eek:

Mina rullar ligger i små ikea-lådor annars har 4 katter rena julafton med efterföljande akut besök till djursjukhuset:)

Alvan 2006-10-26 18:54

Citat:

Naturvit skrev:

Hihi, den tröjan fick sig en omgång som heter duga. Hoppas det kändes bättre efteråt ändå? :D

Jo på något konstigt vis så gjorde det, men det är verkligen inte likt mig. Fast det var en massa annat som hade gått fel den dan plus att jag var stressad så tröjan fick ta allt:)

Jag tycker föresten att overlocksömmar är lätta att sprätta. Man klipper ju bara upp en av trådarna som går kors och tvärs (en av undertrådarna alltså) med en liten sax och sedan fiskar man tag på en av övertrådarna och drar. Tillsist behöver man bara ta fram klisterrullen och rullabort småpillet.

Avslutat medlemskap 2006-10-26 19:04

Apropå repa upp sömmar... har ni märkt att sömmar aldrig är så välsydda som när de ska repas upp? Plötsligt ger inte vare sig under- eller övertråd med sig minsta millimeter, utan varenda stygn måste pillas upp!

Annastigsson 2006-10-26 21:55

Ingen sy tabbe...men!!

Gjorde världens tabbe idag...skulle laga mat på dagverksamheten för dementa ,som jag jobbar på...häller vaniljvisp i såsen istället för matlagningsgrädde....det var ingen sytabbe men ändå... dax att vara ledig några dagar!!!:D :D
En av herrarna sa: beställ pizza!!

kulan 2006-10-26 22:55

Den va bra,jag tror jag skall testa det imorgon ( jag jobbar på restaurang) och vi har bröllopsmiddag till 60 pers. Det kanske blir en hit,vem vet!Kombinerad varmrätt och dessert...:D

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.