Utbildning
Jag skulle jätte gärna vilja ha tips på utbildningar man kan gå efter gymnasiet. Går ut nu till våren och är så trött på Naturvetenskapliga linjens matte o fysik!
Så nu vill jag ha massor med tips på vad jag skulle kunna göra efter gymnasiet. Hellst vill jag nog sy, men andra förslag är också varmt välkommna :D Tack på förhand |
Åka utomlands och jobba kanske?
|
Jag har en väninna som läste på Fashion Institute of Technology i New York.
http://www.fitnyc.edu/html/dynamic.html Senare designade hon kläder o hade egen butik där. Nu har hon inrednings butik o stor trivs. Kanske något för dig? Lycka till. |
Nej jag vill nog hellst bli kvar i sverige. känner mig inte mogen för att flytta så långt :P
fast det skulle vara häftigt :D om man vågade som sagt :P Har kollat in nån folkhögskola i värnamo som verkar bra. är det nån som vet något om den? sen självklart textilhögskolan i borås, men verkar inte vara så mycket "sömnad" utan mera om företag o tillverkning o så.. sen är väl drömmen tillskärarakademin i göteborg med deras utbildning om historiska dräkter och teaterkostymer. men behöver nog lite mer utbildning innan jag kommer in där och deras utbildningar är ganska dyra med. berätta gärna om ni gått/går på nån skola som var bra eller om ni går/gått på nån av de jag nämde. |
Jag har läst textilslöjd på Vadstena Folkhöskola (www.vadstena.fhsk.se). En ettårig utbildning med två huvudämnen (vävning respektive klädsömnad med mönsterkonstruktion) som man läser en termin av varje, och så massa andra "bi-ämnen" typ stickning, virkning , växtfärgning, knyppling, spinning, tovning, linberedning, tygtryck, broderi, fackteckning osv. Skolan ger också något som kallas särskild prövning som man behöver om man ska söka vidare till en del skräddar- eller designutbildningar.
Ett av de bästa åren i mitt liv! Ett perfekt sätt för mig att ta en paus och tänka över vad jag ville, samtidigt som jag samlade energi och fick skämma bort mig själv. Jag har inte ångrat mig en sekund! :) Nu läser jag till ingenjör i logistik och trivs bra med det också. Men det hade inte blivit av utan året i Vadstena! Kolla in www.folkhogskola.nu där finns massor av kul saker man kan läsa :) |
Textilhögskolan finns här i Borås där jag bor. Själv läst Textilvetenskap.
Finns textildesign,modedesign,textilekonom,textilingenjö r samt textilvetenskap. Vet inte hur det är med de textila KYutbildningarna dock om de finns fortfarande. |
jo de finns kvar, ligger under vuxenutbildningen. finns "grund" år med mycket mönsterkonstruktion och detaljsömnad.
http://www.boras.se/utbildning/vuxen...fff131753.html du kan ju kika lite. det är gratis och typ motsvarande tillskärarakademin fast gratis och bättre. |
Kalix folkhögskola har textilutbildning.
Kalix folkhögskola |
Hittade broschyren jag sparat med textilutbildningar i Sverige.
"Textil- & designutbildningar i Sverige 2005 Institutionen Textilhögskolan vid Högskolan i Borås har intagit en självklar plats som Sveriges textilhögskola. Därför ger Högskolan i Borås ut denna utbildningsguide i samarbete med tidningen HABIT. Förteckningen guidar dig till skolor med inriktning mot textil och design och ska inte ses som någon rekommendation för en viss utbildning. Guiden finns även som pdf-fil på Högskolans i Borås webbplats: www.hb.se/ths" Innehåll 3 Högskolor och universitet 6 Folkhögskolor 7 Gymnasieskolor 9 Komvux 9 Fristående skolor 11 Lernia 11 Studieförbund 12 Textila organisationer Hitttar du inte broschyren där så pm mig så kan jag maila den. |
Tack men den har jag redan fast den för 2006 tror jag till och med :P
Men Tack för all hjälp :) Jag har hittat en del utbildningar nu som jag vill gå känner mig inte så orolig längre ;P |
Jag vill varna lite för tillskärarakademins historiska kläder utbildning med inirkting mot teater...jag jobbade ett tag med en tjej som varit lärare på den linjen men hon hade sagt upp sig eftersom hon ansåg att utbildningen lurade studenterna...
Hon menade att de bästa man kunde göra om man vill jobba som teaterskräddare är att gå en vanlig skrädderiutbildning. /L |
oj okej, men på vilket sätt blir de lurade?
Jo vad jag har sett lär man nästan vara skräddare för att överhuvudtaget komma in.. Jo jag kan tänka mig att man kan komma långt med en vanlig skräddar utbildning för historiska dräkter, som jag är mest intresserad av, kan man lära sig mycket själv tack vare internet och alla böcker som finns om ämnet. |
Hon tyckte att utbildningen var dåligt verklighetsanpassad. Den gav inte alls de kunskaper som behövdes för att jobba med historisk kostym ute i arbetslivet. Och att kurssavgiften de tar var alldeles för hög i motsvarighet mot vad de lärde sig.
/L |
Var ligger tillskärarakademin?
En tjej jag träffade på en starta eget-kurs hade gått teaterskräddarutbildning i Göteborg, De två kompletta dräkterna hon visade var otroliga. |
Det var Göteborgs.
Observera nu att jag har inte gått där. Jag bara återger vad den här tjejen sa (som förövrigt arbetar som teaterskräddare och jobbar för att bli tillskärare). |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:28. |