Omklädnad av möbler!
Hej!
Jag har nu länge funderat på att klä om våra ärvda gamla fotöljer från 60- 70 talet (!). Men jag vet inte hur jag ska gå till väga, är det någon som har några bra tips eller vet någon bra hemsida med möbel omklädnad och då främst gällande äldre fotöljer (ej öronlappsfotöljer) ?? Sedan har jag lite funderingar kring vilket tyg som är bäst att använda, antar att sådant "möbel tyg" som finns på fotöljen är det bästa men det är ju ganska så tråkigt tyg, vet någon om det skulle funka med sådant där långt och lurvigt tyg ? // Johanna H |
Det är inte så svårt att klä om möbler om man är noga med förarbetet. Jag brukar ta lakansväv och göra ett "mönster" av, På de delarna ritar och skriver jag hur det ska vara och ritar bl.a. trådraklinje. De mönsterdelarna tar jag med mig till tygaffären och lägger ut på det tyg som jag vill ha, om det är mönstrat så kontrollerar jag mönsterpassning etc. Då får jag också rätt mängd tyg. Det är bra om man kan skruva isär fåtöljerna så mycket som möjligt, om det gamla tyget inte är skadat eller syns genom det nya tyget så brukar jag låta det sitta kvar. Sedan är det bara att sätta igång, prova dig fram lite hur och var du ska börja, och vilka delar som kanske ska sys ihop. Jag använder häftapparat, smältlim och textillim. Vilket tyg du ska använda är en smaksak, det man ska tänka på är att tyget inte får vara för mycket stretch. Om du vill har några fler frågor får du gärna kontakta mig. Du kan kika in i mitt album "inredning" där det finns lite olika fåtöljer m.m. som jag klätt om och de är alla gjorda i olika tyger.
|
Tack!
Jag ska göra som du beskrev och dyker det upp problem på vägen så kontaktar jag dig! Jag får ta och lägga ut före och efter bilder i mitt album när jag är klar. //Johanna |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27. |