En kille som behöver hjälp med lite dumma frågor!!
Hej allihopa!
Ja, då var det dags att lära sig sy minsan! Har genom mina 3 timmar hängandes framför denna sida insett att det nog inte blir det lättaste, väldigt mkt utryck! men skamm den som ger sig.. Däför har jag lite frågor: 1. har insett att de finns två huvudtyper av maskiner, overlock och "vanliga" (som min gammla mammas), vad är skilldnaden på dessa? på vilka användningsområden skiljer sig dessa? 2. har även insett att det finns en mängd olika stygn. kan dessa kategoriseras och till vilka användningsoråden används i så fall dessa?.. vilka är de vanligaste i så fall? ( Kan raksöm och sicksack ;) men har hört att det finns en hel mängd spec, när det gäller overlock) 3. är det någon som känner till lite bra litteratur om hur man lär sig sy på maskin, hur man tolkar och gör mönster med mera, 4. vart kan man få tag i mönster till en jeans, shortor och tröjor? Antar att ni skrattade ganska gott när ni läste dessa dumma frågor,, men men när jag gick på mellanstadiet för längesedan var det bara träslöjd som gällde för killar!! |
Kan ju börja med att svara på fråga ett åt dig :)
En vanlig symaskin syr då raksöm, sicksack och liknande, overlocken syr en sorts sicksack kombinerat med raksom.. om du tar fram en vanlig t-shirt och kollar i sidsömmen ser du overlocksömmen :) En overlock gör oftast inget annat än overlockar, eftersom den har en kniv som skär av tyget där den syr (därför är det viktigt att hålla koll på tyget så att man inte råkar ha dubbelt och helt plötsligt ett hål mitt i tröjan el liknande) En overlock kan oftast även göra en söm som kallas rullfåll/rullsöm (väldigt lika enda skillnaden är att tyget viks lite på ena sömmen) om du kollar på ex en sjal kan du kanske se en tunn söm som ser ut som om någon suttit och kastat tråden runt runt kanten på tyget. Sen finns det ju fler kommer dock inte på vad det heter just nu (alldeles för tidigt på morgonen ;) ) |
http://www.sewing.org/enthusiast/enthusiast.html är en trevlig länk att besöka. Många tips och ideer för allt ifrån nybörjare till mer avancerad sömnad.
Har inga titlar i huvudet på böcker tyvärr. Biblioteket är ett bra ställe att börja kika lite på. |
Kolla in bokus, adlibris, internetbokhandeln m.m. och sök på sömnad så kanske du hittar lite böcker. Biblioteket är också bra, precis som Monika tipsade om.
Mönster finns också att köpa på nätet, Burda, McCalls, Buttericks m.m. Sök här på forumet så hittar du säkert länkar. En del gratismönster också. Hade tyvärr inte länkarna själv.... |
1. Vanliga symaskiner kan användas till det mesta, de har ju raksöm, sicksack, trestegs sicksack och ofta även sömmar som liknar overlockens. En vanlig symaskin kommer man långt med, och om man som nybörjare undrar vad man ska välja så är det den man ska ta! Overlock är för de som syr mycket, den är praktisk just för att den både klipper och kastar över kanterna samtidigt, men har bara de sömmar som du ser på tshirtar, och varianter av dessa.
2. Vad gäller sömmar och vilka man bör använda till vilka tyger, så brukar det stå bra i användarhandboken till symaskinen! 3. Skaffa en sömnadsbok för nybörjare, guld värt! Själv har jag "Sy - den kompletta sömnadshandboken" från ICA förlag och den tycker jag är grym! I specifika frågor så finns svaren ofta här på sysidan. och finns det inte, så är det bara att skriva! 4. Mönster hittar du i syaffärer. På www.svenskamonster.nu hittar du mönster på svenska, de har (vad det ser ut som) schyssta jeans och en hel del annat! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:29. |