Krymper viscose?
Jag har köpt ett härligt rött tyg som är 100% viscose men ser ut som linne i strukturen. Tror ni det krymper så jag måste tvätta det först? Jag tänker sy en blusjacka av det.
|
Viskos i sig kan krympa. Det är alltid att rekommendera att tvätta tyg innan man klipper till det. Jar tagit för vana att tvätta allt tyg innan jag klipper till.
Lycka till |
Tack. Då ska jag tvätta det, det är ju inget roligt om det blir för litet efteråt.
|
Lägg med en liten bit vitt bomullstyg så märker du om tyget färgar av sig i tvätten. Tyger kan även torrfälla om det användes för mycket färgpigment vid infärgningen.
|
Tackar, det ska jag göra. Har köpte både en svart och en vit tröja för att använda under jackan och vill ju inte att det illröda ska färga av sig.
|
Nu har jag tittat på mitt tyg igen och hittat en lapp där det står att det är lin/viskos och så handtvätt. Men inte har jag plats att tvätta 3 m tyg för hand!!!!!!!!!! Kan man ta det på ylletvätt på 30 grader i maskinen tror ni, och lätt centrifug?
|
Om du har handtvätts program välj då det, 30 grader passar utmärkt
eller skongång, eller ylletvätt går också bra. |
Jag körde det i vanlig fintvätt och lätt centrifugering. Jag antar att det krympte, mätte det inte men det blev lite lösare i känslan.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:36. |