Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   bikinivirkning -nybörjarproblem... (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5503)

helenahelena 2006-07-19 12:59

bikinivirkning -nybörjarproblem...

Försöker mig på att virka en bikini (drops 95-28). Har än så länge bara virkat runt runt (mössor och grytlappar). Jag är lite blåst på detta så jag skulle uppskatta lite hjälp.

Vad menas med: I början på varje varv ersätts första fm med 1 lm. Varje varv avslutas med 1 fm i lm i början på föregående v.

Jag trodde att jag fattade, men det ser inte bra ut när jag gör som jag tror att jag ska. Ska jag efter att ha gjort en lm hoppa över första maskan och börja göra fm i andra maskan? Kan jag göra fel när jag vänder arbetet?

Är det meningen att det ska bli fler maskor på varje varv om jag virkar rätt? Vet liksom inte ens var på bikinin jag är...

Vore så snällt om nån ville hjälpa.

Cessi 2006-07-19 15:09

(Här är en länk för de som vill vara med och fundera.)

Scrolla ner till bilden längst ner. Jag förstår det som att du börjar med den av de två fyrkanterna som sitter närmast mitt fram på bikiniöverdelen.
Efter att det blivit en fyrkant med måtten 8 fasta maskor X 7 cm virkar du inte bara på förra varvets maskor utan även runt hörnet ner på sidan. på det viset bildas resten av kupan.

Men det där med beskrivningen... Jag tappade bort mig totalt redan första varvet.
"8 lm inkl 1 lm till att vända med. Första varvet virkas så här: 1 fm i 2:a lm från nålen, 1 fm i var och en av de 6 följande lm = 8 fm, vänd arb."

Jag får det till att det bara borde bli 6 fasta maskor.
Å andra sidan är jag inte någon virkare heller så kanske något elementärt gått mina ögon förbi.

Däremot såg jag att det finns en "helpknapp" på sidan. Förhoppningsvis når du någon som både är kunnig och ansvarig.

Drar mig till minnes att jag hört att Drops har många fel i sina beskrivningar.

Hoppas du blev liite klokare.

helenahelena 2006-07-19 17:20

Tack för ditt svar... efter många försök har jag faktiskt lyckats med fyrkanten (som jag till slut insåg att det skulle bli) Nu har jag ett nytt tolknings-problem.

Det står så här:

Vänd arb och virka 1 fm i varje fm på föregående varv tills arb mäter ca 10 (11) cm från märktråden - samtidigt när arb mäter 3 cm ökas det 1 fm i den ena sidan av arb (dvs mot sidan) på var 3:e cm totalt 3 ggr = 23 (27) fm

Vaddå samtidigt? Menas helt enkelt att under tiden jag virkar mig fram mot 10 cm från märktråden ska jag öka var tredje centimeter? Finns väl 100 lättare sätt att skriva det på i så fall...

ELLER

Ska jag öka var tredje cm EFTER att jag uppnått de 10 centimetrarna?

Cessi 2006-07-20 21:05

Första idén:

3 cm: öka.
3 cm till: öka
3 ytterligare cm: öka
Fortsätt tills du kommit 10 cm.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.