Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Påta (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5494)

Nanna81 2006-07-17 23:41

Påta

Hur avslutar man ett påtarbete? Jag lyckas aldrig göra det på ett bra sätt nämligen.

DuneA 2006-07-20 15:13

Jag lärde mig påta hyfsat nyligen. Jag skulle också vilja veta. Hittills har jag bara avslutat så som man gör när man virkar.

gunnsan 2006-07-20 16:35

Hej!
Så här gjorde jag när jag var yngre, men jag vet inte om det är den rätta metoden:
Börja i den änden där garnänden inte är... och använd en virknål eller sticka och för öglorna i varandra, en efter en, tills du nått den sista maskan. Då drar du garnänden igenom denna, drar åt och och fäster.
Jag hade en äldre släkting som helt sonika tog garnet och trädde upp alla maskor på, men det blev varken snyggt, elastiskt eller hållbart, så jag hittade på denna egna teknik istället, och visade honom detta.

/Gunilla

gunnsan 2006-07-27 18:55

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Mittåt... jag tror inte längre att min beskrivna metod ovan är den bästa, trots allt. Hittade en gammal påtbräda i Dalarna och köpte lite garn och visade barnen hur man gör. Testade att maska av på detta sätt, men det blir inte tillräckligt elastiskt, tror jag. Man borde kunna göra på samma sätt som när man stickar med vanliga stickor, dvs maska av en maska i taget och så löst som möjligt. Påtstickning blir ju som en väldigt luftig resårstickning.
/Gunilla

Nanna81 2006-07-27 23:30

Tack för svaren.

Hur ser din påtbräda ut? Är det dubbla rader med spikar? Ser ut så. Jag har bara påtat med docka, men brädan ser intressant ut!

gunnsan 2006-07-28 10:24

Hej!
Ja, det är dubbla rader spikar och ett hål i mitten. Mina barn var väldigt skeptiska när jag började visa dem, de trodde halsduken skulle bli lika lång som brädan var lång, men när de såg hur det så småningom tittade ut någonting under brädan, så blev de ganska fascinerade.
Jag berättade att jag faktiskt stickade en hel tröja på detta sätt när jag var yngre (12-13 år).
/Gunilla

gunnsan 2006-07-28 10:49

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen,
Hittade ytterligare en gammal påtbräda i "skrubben" här hemma... den har nog också slunkit med från stugan i Dalarna för ett antal år sedan. Den är lite kortare än den jag tog hem härom dagen. Man kan ju själv välja hur många spikar man ska använda, dvs hur många maskor bred stickningen ska göras.
Den har skåror i sidorna att fästa garnet i medan man påtar ett varv.

Lite historia:
Det var min mormors sambo (hennes brorsdotters makes bror...) som tillverkade dessa påtbrädor för många år sedan. Han heter Uno och fyller 99 år i november... uj! Min mormor dog 1999, men Uno bor kvar i deras hus och klarar sig hyfsat bra själv. Han föll omkull utomhus i vintras och försökte ropa på hjälp, men ingen hörde honom. Han lyckades kravla sig fram till huset, det tog 2 timmar och det var minst 10 minusgrader. Förstår inte hur han fixade det, men det gjorde han.
/Gunilla

DuneA 2006-07-28 13:15

Oj, finns det påtbrädor? Hade jag ingen aning om. Jag fick bara en påtdocka i handen och lite instruktioner av garnbutiksägaren, hur man gör, och sen satte jag igång. Lärde mig tekniken på några dagar, men fick ingen mer hjälp med vare sig själva påtandet eller avslutet.

Undrar hur man gör påtbrädor? Finns de att få tag i?

helen 2006-07-28 13:22

Hej Gunilla! Uno verkar vara en riktig "Krut Gubbe" Hoppas han mår bra nu. kram helena

Nanna81 2006-07-28 13:26

Oj, stackars man! Det var strongt gjort!

En sån påtbräda skulle jag med vilja ha!!

gunnsan 2006-07-28 23:39

Hej!
Ja, han har alltid varit en riktig krutgubbe :). Vore kul om vi fick fira hans 100-årsdag nästa år...
Jag vet inte om det finns färdiga påtbrädor att köpa, det verkar tyvärr inte så, men de är nog inte helt omöjliga att tillverka för någon som är lite händig. Uno vet ju hur man gör ;).
Kramiz/Gunilla

Alvan 2006-07-29 05:22

På Lövstabruk (nära Skärplinge) så sålde en hantverkare en påtbräda. Fast särskilt svårt är det inte att göra själv. Man gör en träställning med två träbitar som sitter ca 1,5 - 2 cm isär. Sedan spikar man i en massa spik med 1 cm mellanrum på varje bräda. Se till att spikraderna sitter förskjutna till varandra så här:

.* * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * *

Ja ni ser ju på de fina bilderna här ovan hur det kan se ut, fast man behöver ju inte lägga ner riktigt lika mycket jobb. Den jag sett hade en benställning ute på sidorna också, vet inte om det är bra eller inte, men det är ju mest att bara sätta fest en klpss där så har man det.

Hoppas gubben får hålla på så länge han vill.:)

malinna 2006-07-31 23:33

Jag har hittat min påtbräda på en loppmarknad i Vänersborg för 10 kronor. Låg i en låda med "halvkonstiga" handarbetssaker. För mig var hela lådan rena himmelriket. Kolla på loppisar är alltså mitt tips om du inte har lust att göra en själv.

Det finns även påtringar, men sådana har jag ännu inte sett i Sverige eller själv provat. Har dock sett att det har funnits i Sverige tidigare, men nu verkar det mest finnas att köpa i Storbritannien och USA.

Verkligen kul att påtandet har fått ett uppsving!

/Malin

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:38.