Blir du någonsin trött på att sy?!
Jag älskar att sy och har alltid flera projekt på gång samtidigt. Och det har haft det sedan jag var liten. Har aldrig trott att jag kunde tröttna på att sy, men nu tror jag vet hur min mormor känner sig. (Hon som har stickat och virkat i hela sitt liv och nu som pensionär är helt ointresserad av det.)
Av någon konstig anledning så har jag för tillfället tappat lusten att sy. Jag syr trots det, mest för att bli klar med mina beställningar, men energin har försvunnit. Tror det beror på att sommaren är här. Jag är inte bara intresserad av sömnad utan även av annat hantverk och under våren har mycket fått komma i handra hand då sömnaden fått gå före. Det kanske också är en anledning till att jag känner mig lite ointresserad. Kanske har jag mättat mitt sömnadsbehov av allt syande? Eller är det så att kreativiteten avstannar under sommaren? Behöver jag göra något annat? Kanske gå en kurs eller utbyta lite idéer med andra likasinnade för att väcka glöden igen? Blir du aldrig trött på att sy? Vad gör du då för att åter få energi till din hobby? |
Åh jag tröttnar oft apå att sy.
Det finns så mcyekt som snurrar i huvudet liksom och ibland känns det som om sömnaden tar tid från annat. Vad jag gör för att få lusten tillbaka? Pysslar med något annat ett tag. Sömnadslustan brukar leta sig tillbaka tids nog igen. :) |
Tänk,jag satt just och funderade på vad det var med mig.Det är väl kanske ingen tröst men jag mår också precis sådär,Har hållt på med min stickning och just nu skapar jag dockor.Häromdagen gick lusten ur mig totalt och jag har inte hittat den.Undrar just vad man ska göra för att få tillbaka inspirationen.Kan det ha med vädret och göra?
|
Ja jag tröttnar oxå nu på sommaren... mest på att göra beställningarna som ligger på hög och avlöser varandra efterhand. Tycker det är en annan sak om jag syr upp egen kollektion... när man vet att plaggen ska synas och säljas och så... beställningarna bara försvinner så ser man inte dom igen hehe... lite egoistiskt av mig kanske men ändå... känner det så ibland. Typ nu.
|
Jag tröttnar också emellanåt. Det är väl helt begripligt och förståligt att det blir så ibland. Speciellt när man suttit och sytt många snarlika plagg efter varandra.
Oftast så blir jag fruktansvärt rastlös. Så rastlös att jag inte ens kan få något gjort och det är väldigt frustrerande. Som tur är brukar dessa perioder gå över ganska snabbt. Men för ca ett år sedan efter att jag sydde upp mina barnkläder på beställning fick jag ta en låååång pause på flera veckor. När jag blir rastlös så brukar internet eller något pyssligt av annan art än sy hjälpa. Fotografering har på senare tid blivit en bra avkoppling. Så jag är numera även medlem på Fotosidan som är en systersida till Sysidan (här är en länk om någon är intresserad http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=61669) Kurser är ju alltid en bra inspiration och energi höjare tycker jag. Synd bara att det går så mycket pengar. Man vill ju inte bara gå kursen sen vill man ju köpa material för att fortsätta använda sina nyvunna kunskaper ;) Ta det lugnt ett tag, om det går, så kommer nog energin och lusten tillbaka. Ha en skön sommar! |
Hej!
Visst kan man bli trött på syandet. Mitt tips är att ha lite olika saker på gång och lämna saker när de känns jobbiga. Är det för tråkigt eller inte blir bra så är det inte värt tiden tycker jag. Då hamnar det i nån påse och åker kanske fram en annan gång, eller också inte. Jag brukar varva att sy, virka, sticka, göra halsband och örhängen, marble magnets och väva bla. Jag är sällan trött på allt på en gång ;) Att titta på andras alster och idéer, tex här på sysidan ger mig också mycket lust och inspiration. Det ger mig ny kraft till mina egna projekt. Hoppas du hittar tillbaka till inspirationen Johanna, men det bästa är väl att ge det tid och kanske helt enkelt göra nåt annat ett litet tag. Rätt vad det är kommer säkert lusten att sy igen :) Hälsningar, Beatrice. |
Jaadå! Jag tröttnar också periodvis på att sy!
Jag håller på med ganska många olika typer av handarbete och skapande och det finns alltid något som jag just för stunden är mer "inne på" än andra. Just nu är det stickning som gäller :D I vintras sydde jag tokmycket så det vilar lite just nu (bortsett från just beställningar och annat som några nämnt i tidigare inlägg!) Allt mitt skapande är en nödvändig och bra balans till mitt ordinarie (?? är det verkligen det??? Vad vill jag ska vara "ordinarie" arbete??? Hmmm...Djupa tankar på kvällskvisten...Nåja, det som är min mest regelbundna inkomstkälla!!:D ) arbete som lärare. Ha det bra! |
Ställ dej att stryka i stället
Det är det värsta jag vet men nödvändigt Jag tappa ofta inspirationen till att sy .Men tar jag fram strykjärnet så kommer iderna på en gång så jag kan gå i från strykandet.Jag är tvungen att sy så jag har nya grejor i affären. Men när insprationen tryter då känns det inte kul Men just nu i dag kom jag igång igen efter några dagars vila. Nu syr vi igen flickor o pojkar så symaskin o nålar ryker. Ps nu har vi IKEA i Kalmar så jag kan köpa billiga tyger o gardiner Doris |
Jo, jag kan bli trött på att sy, särskilt när man sitter med ett projekt och måste gå långa omvägar för att man inte har utrustningen som krävs. Då är det bara att vara tålmodig.
Men samtidigt har jag många andra hobbies förutom just sömnaden, så det är svårt att bli riktigt trött på nål och tråd. Skulle jag bli trött tar jag och gör något annat ett tag, tittar på anime eller skriver en bit, och sedan lockar sömnaden igen. |
Skönt att höra...
:) Att jag inte är ensam i denna energilösa kreativitet. Jag får ta mig ledigt framöver, sy det som är nödvändigt i beställningar och avvakta med roligheterna till hösten. Måste ju ha något att se fram emot också :)
|
Det händer att jag blir trött på att sy, särskilt efter en häktisk period av större projekt som ska vara klart inom tidsramar.
Då brukar jag sortera tygerna, ställa iordning i syrummet, organisera mönstrena osv. Det tar inte så lång tid innan jag hittat ett tyg och ett mönster som passar ihop, och så är jag igång igen. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:21. |