Mönster till omlottbody för nyfödda
Jag har länge letat efter mönster till omlottbodies för nyfödda, då jag är i 7:e månaden och har lite svårt att hitta barnkläder med:
Omlottknäppning Raglanärm Könsneutrala färger De få mönster som finns från Burda, Stil, McCalls och andra har alla vanlig ärm och inte omlott. Någon som vet något, eller är mönsterkonstruktör och kan göra ett som jag kan köpa? Tessan |
Om du går in på www.svenskamonster.se
Där väljer du barnkläder och där finns en omlotttröja med raglanärm. De har en del tyger också.:)Det finns även ett företag som säljer färdigklippta barnkläder så det är bara att sy ihop. De har även prematurstorl. www.trollunge.com |
Ottobre har i sitt senaste nummer. De har även i lite äldre nummer. Du kan bläddra i tidningen på deras hemsida och du kan även beställa nummer där ifrån, både gamla och nya nummer. Du får mycket mönster, och fina mönster med bra beskrivningar för pengarna.
www.ottobredesign.com |
Hej Cecilia! Jag har Ottobre men de bodies som är med där har inte raglan-ärm. Annars mycket bra mönster. Själva omlottbiten kanske jag klarar själv, men raglan kan jag nog inte rita till.
Om jag inte hittar något får jag väl ta en omlottröja med raglanärm och skarva på byxdelen. Men lättast vore nog med ett enkelt mönster. Dessa bodies finns ju att köpa, så de verkar populära. Dock är de populära i ljusblått och rosa, mest. ;-( Tessan |
Oooops jag läste lite för snabbt:o, ursäkta.
Men om du tar en av deras T-shirt med raglan ärm och kombinerar ihop med dera body så borde du kunna få till det. Det finns raglan ärmar i nummer 2/2005 t ex. |
Jag dammsög hela stan efter mönster och hittade till slut ett bra pyamasmönster, som jag bara ska göra underdel på. Men det kräver ju inte samma presicion. Dock vardet storlek 62, men jag ska förminska i kopiatorn på jobbet, så får vi se hur det funkar.
Tack för all hjälp! Tessan |
Jag har aldrig hört om en omlottbody förrän jag såg din fråga här. jag såg en sen som var till salu på tradera så jag skissade den och satte ihop 2 mönster, tröja och body, som jag hade och har sytt tidigare och jag tycker den blev riktigt bra. Jag förstår om den har blivit ett populärt plagg till babyn, den är ju så enkel att ta på och av.Bodyn ska mitt barnbarn få som kommer i sommar, jag bara längtar dit.
Kan inte du skriva och tala om hur det går för dig....och bodyn, det är roligt att höra hur det går för andra och man lär sig så mycket här. |
Hej Doris!
Visst är de bra! Det jag tycker är konstigt är att i barnaffärerna finns de knappt att köpa till större än nyfödda. De är ju mycket lättare att ta på än de där man ska stoppa ner hela babyn ovanifrån. Jag har precis förminskat mönstret till 85% av en 62:a och ska precis sätta igång och sy den. Jag rapporterar hur det går. Förra veckan sydde jag sparkbyxor, men de där små fötterna var inte nådiga att sy med min vanliga symaskin (ej overlock, utan fusk) och det tog jättelång tid. Nästa gång blir det kläder utan fötter. Jag köper skorna! För mig går det bra. Babyn vände sig igår natt så jag kan andas igen! Hela magen åkte ner från bröstkorgen så lungorna får plats. Barnet kommer 24/7, och vi längtar alla... Tessan |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:34. |