Free standing lace
Hej!
har idag för första gången gett mig på freestanding lace!!! Det började med katastrof.Nålen tuggade isönder plasten (ultra solvy köpt hos husqvarna)och fösvann under plåten. som tur var kunde jag dra upp den igen men vad är det som är fel??? mvh anna:confused: :confused: :confused: |
Hej !
Vet inte vilken solvy du använder , men jag använde den tjocka solvyn förrut .Riktig tjock plast ,den ska vara riktigt hårt spänd .Kan tänka moig att din kanske var för lös spänd och/eller gick sönder av nålen . Men nu använder jag bara en slags mjuk vieselin känns som tunt tyg ungefähr .väldigt lätt att spänna , går inte sönder även om det är mycket stygn och tätt, och är lättare att skölja ur . Jag har köpt min hos min Husqvarnaförsäljare i Norrköping . Hon säljer även via post . Här är hennes e-post; minneva@telia.com Hon finns även här som medlem . |
Har du en tunnare solvy så kan du testa att använda flera lager. Det funkar för mig.
Jag kan tänka mig att det är än viktigare att man har en relativt fräsh nål när man gör fsl. Sedan kan det också vara svårt för bågen att hålla plasten fast - och det kan man avhälpa med lite tyg som mellanläg utefter bågens kanter. Kolla tex här: http://www.advanced-embroidery-desig...estanding.html |
Hej!
Har redan Tipsat Anna via mail. Men vill ge att tips till flera om problemet att plasten glider i bågen. Fukta inre bågen med lite vatten innan ni spänner. Solvyn löser upp sig lite och klistrar sig fast. Låt torka lite innan ni broderar. Då går solvyn att spänna perfekt och den sitter kvar./Bibbi |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:31. |