Inge-Lise
Gick till bibblan igår och lånade Inge-Lise från hela 2005. Vad sugen man blir på att sätta tänderna i alla hyllmeter med tyger man har här hemma! Men hur ska jag få tid? Har ni några tips? Jag jobbar heltid och har två barn - hur gör ni andra?
Jag är bara sååå sugen! |
Hmmm...Jag brottas med samma problem. Är sååå sugen på att sy men får aldrig riktig tid.
Jag är mammaledig med barn nr 3 och trots tt jag går hemma hela dagarna hinner jag ingenting känns det som. Så fort jag plockar fram symaskinen är det nån som ska äta eller så är det ny blöja m.m. |
Något att fundera på
Tips 1:
Låna ut barnen och ta en hel sydag och njut! Tips 2: Ta till vara småstunder. Nödvändigt: en syplats där allt kan stå framme. (Sömnad kräver rätt mycket attiraljer och man drar sig för att sätta igång om allt ska plockas fram bara för en liten stund.) Planera sömnaden och klipp till det du ska sy när du har något bättre tid. Sy sedan småstunder då och då. Syr man en halvtimme flera gånger i veckan så blir det ju en hel del sytt. Tips 3: Fundera på om det räcker att drömma om att sy. Det är härligt bara att känna på vackra tyger och titta i kataloger och sådant. Tips 4: Det finns de som säger att man tar sig tid för det man älskar... men jag vet inte hur det är för oss i praktiken... Många kvinnor har nog så mycket kring sig med barn och familj att det blir svårt att avsätta tid för sig själv och sina intressen. Om man gör ett "schema" över sitt liv så kanske det visar sig att tiden helt enkelt inte räcker till... Samtidigt så är det ju mitt liv som tickar iväg minut för minut (krasst räknat) och när ska jag göra det som jag vill? Det fjärde tipset handlar alltså om att bli medveten om sina drömmar och ställa dem i relation till sitt liv och sin tid här på jorden. |
Man älskar ju sina barn också, och de måste få gå före.
Men just att ha en bra permanent syhörna ... Just nu har jag sömnadsprojekt utbredda i matrummet, men är det ngn stor helg, sådär så vi får gäster så måste jga packa ner och sedan ska man hitta allt igen, nej det är inte så lätt. Har haft symaskinen bredvid datorn i arbets/gästrummet, men där räcker inte utrymmet och dammande tyger och datorn är inte en så bra kombination heller, och har man gäster då ... Men jag har haft det värre, när vi bodde i en enochenhalva, då kunde man avgjort inte ha maskinen framme. Då får man hålla sig till stickprojekt. Det är nog vad jag kan rekommendera, stickningar eller virkningar som lätt kan tas med, eller ett litet handsömnadsprojekt? Barnsäker plats att förvara det på helst. Små grejer som inte kräver för mkt tid så att man kan få dem klara i rimlig tid också. så får man tänka mantrat jag kommer att få tid, jag kommer att få tid ... |
Jag TAR mig tid. Jag vet att jag mår bättre så det är det värt. (Då mår ju också resten av familjen bättre)
Som flera redan nämnt. En syhörna/syrum är väldigt bra om man bara har möjlighet att sy korta stunder i taget. Jag har prioriterat bort nästan allt TVtittande. Då finns jag i syrummet. Jag stickar när jag sitter bredvid barnen när de ska somna. Mina barn sitter ofta bredvid i syrummet. Treåringen hjälper mig med nålarna (flyttar dem från magnetnåldyna till en vanlig) Sexåringen syr just nu en väska (broderar på aidaväv) |
Jag håller faktiskt på att inreda en syhörna i tvättstugan. Har köpt ett jättestort bord och ställt in. Just nu är det sååå rörigt därinne men jag drömmer om nr det är färdigt.
Tyvärr är det så i vår familj att om det finns gott om utrymme åker gärna sambons träningscykel och träningsväskor, barnvagn och andra stora grejor in i tvättstugan. Jag håller med om att det är bra att ha symaskinen stående framme och sy när tillfälle ges. Det tar alldeles för mycket tid att plocka fram och plocka bort alla saker man använder... |
Har oxå belamrat matsalen i vårt hus. Fast kommer det gäster som sagt...då måste ju allt tas bort och ofta är det lite bråttom(PANIK!!) så allt slängs in i en skrubb ...Mitt stora dilemma är att när jag ska sy ngt så måste jag ta fram alla tyger, band mm för att få inspiration. Och när allt är framme så får det stanna där ..tills det då blir kalas eller likn. och vi måste använda matsalen... Såg ett TV-program om designers. Han hade en pärm som han klistrat in tygbitar mm i, så när han skulle komponera ihop ngt så tog han bara fram den. Funderar på att göra så..Får jag bara tummen ur så...
|
System och system...
Bra idé med en pärm - det tar lite plats.
Jag har ett liknande system. På en anslagstavla av kork (55 x 90 cm) har jag satt upp tyglappar med knappnålar. Jag har lappar placerade i grupper. Vinter. Sommar. Bra matchningar. Tygerna har jag i ett skåp och några kartonger med lock. Sybehör i genomskinliga godisburkar och andra burkar. Svart resår. Vit resår. Band. Spets. Dragkedjor. Tråd sorterade efter färg. Knappar efter färg i fiskeburkar med små fack. O s v. En liten låda med det viktigaste: sax, magnetskål med knappnålar, nåldyna för synålar, sprätt, måttband, måttsticka, kritpennor. Bra att ha allt detta samlat på ett ställe när man måste städa undan snabbt. Bra att ha koll på de olika linjalerna också när det är dags att rita mönster. När jag planerar så brukar jag hänga upp tyger på byxgalgar. Det är då lätt att föreställa sig överdelar och underdelar när man står framför spegeln och håller tygerna mot kroppen i snygga rektanglar. Man kommer lätt på nya kombinationer. Dessutom brukar jag hänga många tyggalgar på stora bokhyllan och då blir det bra överblick för planering. (Jag har ingen provdocka att prova på - det är säkert helbra.) Låter som superordning? Mjaa, man har ju så mycket grejor, men man vet väl ungefär var man ska leta. I veckan kollade jag i ett par plastsäckar som jag hade i källaren och där kom historien tillbaka! Jag hittade ett broderat sidentyg som jag köpte i Chinatown i San Francisco 1980 när jag var 17 år. Och en Marimekko-stuv som jag köpte i Helsingfors året efter. Och ett barntyg med nallar som aldrig blev sytt när de tilltänkta barnen var små. Och en hel massa annat. Man skulle väl egentligen behöva en hel syslöjdssal för att få ordning på alla prylar. Åtminstone en halv. Eller vad säger ni? Drömmen är det där stora, höga tillklippningsbordet med mönsterpapperrulle på kortänden. ;) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:19. |