Insnitt ett måste?
Hej!
Har stött på problem. Ska sy en åtsittande klänning och har valt ett underbart tyg i kinasatin. men eftersom tyget både är mönstrat och ganska stelt så tänkte jag att jag inte ville ha insnitt så jag gjorde ett mönster med vim istället och sydde upp en toile. Men se så lätt var det inte. inte fick jag någon figurspassning på den inte. Måste jag alltså ha insnitt för att det ska bli snyggt då? Har gjort ett nytt mönster nu med smala insnitt för att inte förstöra allt för mycket men vill höra med er ändå innan jag klipper ut tyget. Ska klippa det på lördag. Någon som har förslag eller kan säga att insnitt är ett måste? mvh birgitta |
Det jag har märkt är att med insnitt så blir det bättre resultat och följer kroppens figur bättre. Speciellt om man som jag är lite stor över bysten.
Försökte med en klänning för nåt år sen men det gick inte såg bara klumpigt ut. Å andra sidan så ser vi ju alla olika ut i kroppsformen, så det kan ju gå. Visserligen skulle jag inte köra utan insnitt. Åsa |
Jo jag röstar nog FÖR insnitt. Jag förstår att det känns trist att förstöra mönstret i tyget, men nog vill du väl ha snygg passform på klänningen, annars är det ju också slöseri med tyg? Vad menar du med Kinasatin? Sådan där tjock satin med drakar och slingermojs?
|
Hej !
I en åtsittande modell i ett vävt tyg är insnitt ett måste.Kroppen är ju inte "plan". Om du inte väljer en modell med prinsessskärning. Alltså svängda sömmar över byst/mage och över skuldor/rygg. Då behövs inte insnitt men ett mönstrat tyg störs lite av det tycker jag. /Bibbi |
Ja hehe det är sådant tyg med drakar o slingermojs fast här är bara slingermojs :)väldigt vackert är det.
|
ja jag tänkte oxå på prinsesskärning för jag har sytt mycket med det men det skulle inte bli snyggt i detta tyget... nä det blir nog bättre med insnitt då så förstör man inte ALLT mönster.
|
jag förstår inte riktigt vad du menar skulle va skillnad på insnitt och vim, men du kan ju placera det på nt ställe där det inte blir så stort, tex vågrätt från bysten ut till sidan.
|
vim betyder veck i mönstret. man kan på så sätt fösöka ta bort ett insnitt. kan som ovanstående diskussion antyder vara svårt på klänningar...
|
veck i mönstret betyder alltså att man lägger ihop mönstret och får ett stort plant tygstycke?
Insnitt gör man genom att klippa ut en kil i mönstret för att sen sy ihop kilen till ett bystveck t.ex..? |
jag vet vad vim är. jag förstår bara inte vad skillnaden skulle va. men din förklaring på insnitt kanske är annorlunda än min. jag ser det som samma sak
|
Insnitt eller inte beror ju helt på modell, tyg och kroppsform.Stor byst och figurnära modell i vävt tyg kräver insnitt. Man kan aldrig trolla bort ett bystveck med ett vim, bara flytta det till nån annanstans, ex som beskrivs ovan att lägga in det i tex en söm som går över bysten på någon ledd.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58. |