USB-minne problem
Har problem med mitt USB-minne som jag har som extra lagring av broderier till symaskinen.Idag har den fått helt fnatt och tror då jag vill gå in på den att det är en diskett och vill att jag ska formatera...gör jag det försvinner allt ju.Vad är felet-vad ska jag göra?
|
Är det på din symaskin eller på din dator som den klagar över det? Prova den på en annan dator, om den fortfarande säger samma sak så är det med största sannolikhet på grund av att du har dragit ut den ur din dator på ett felaktigt sätt. Det är nämligen så att när du ska ta ut den ur din dator SÅ är det inte bara att dra ut den, du måste först avsluta den, i WIndows till exempel finns det en ikon för det i aktivitetsfältet längst ner till vänster. En ikon som ser ut som ser ut som en liten grå låda med en grön pil över. DU behöver dubbelklicka på den och sen välja din usb-minne i listan och välja knappen "stoppa". Tror det heter stoppa. det heter iaf Stop på min engelska version av Windows.
Detta bör man faktiskt göra varje gång och detta gäller alla USB enheter du använder till datorn. åtminstone alla du kan lagra data på. Detta är något jag själv lärt mig nyligen eftersom mitt usbminne råkat ut för samma sak. Det här är ngåot man inte tänker på att behöver göras, för ofta så klarar sig ju usbenheten i alla fall, men rätt som det är så går något sönder och sen svär man hela vägen till datorbutiken. Min datanördspojkvän säger att det _går_ att rädda informationen från usbminnet men att det är oerhört omständigt och inte värt mödan. Kort sagt, att din dator säger att ditt usbminne måste formateras beror på att datan på den är korrupt och du måste formatera om den för att den ska fungera över huvudtaget igen. |
Hej Sanna!Tack för ditt svar men det är inte det som kan vara felet-Jag stoppar alltid massinlagringen innan jag tar ut den och tyvärr svarar USB-minnet likadant på vår andra data.Ska jag välja att formatera USB-minnet för att få det att fungera igen då utan alla sparade broderi?Innan jag gör det får jag överväga att hoppas på duktiga datanördar då...Fattar ändå inte vad som hänt.Vi valde ett "nytt" program för att unzipa många filer igår med detta USB sen var det tydligen kört!
|
Humm.
Min datapojke menar på att hur du zippat eller unzippat filerna ska inte spela någon roll. Känner datorn igen usbminnet i alla fall, förutom den biten att den tycker att den inte är formaterad? Datapojken säger vidare att oddsen för att du ska kunna rädda datan från usbminnet är mycket låga. :/ |
När man får det svaret som du fått på tex en hårddisk till datorn så brukar det tyda på att den är på väg att gå sönder. Finns lite olika prg att ev kunna rädda informationen ändå men om du formaterar den så är det mycket svårare att få fram informationen. Men helt klart är det värt att prova att få det att fungera på en annan dator eller en annan usb port. I alla fall så du får ut mönstrena sen hade jag inte använt det minnet mer utan kastat det för att inte riskera något mer mönster. Är det inte gammalt kan garantin fortfarande gälla o då kan du få hjälp att få fram informationen av den du köpt den hos.
Jag önskar dig lycka till. Stenbeckan |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:19. |