Tyg till balklänning
[SIZE=3]Är på jakt efter ett tyg till balklänning som ska vara stadigt med samtidigt ha ett mjukt fall,,har kikat runt lite på webben men hittar inte det jag söker,,kan någon hjälpa mig med tips o råd,,,vad ska jag använda som mellantyg för att få korsetteffekten bla,,MVH Monica
|
Har du kollat med Furulunds modetyger? www.furulunds.nu Där kan du beställa efter tygprover.
De flesta tyger till balklänning etc, duchess och thaisiden är ganska stabila. Det finns även en del mer tunna och fjäderlätta tyger. För att göra ett tyg mer stabilt/förstärkning vid knäppning, infordring etc kan man använda vliselin som stryks på avigsidan. Vad jag vet så används yttertyg och foder till korsetter och det sys sedan kanaler som stabiliseras med korsettfjädrar/buntband/rensband etc. Fantasin är stor på den sidan. |
studentbal
beställde själv tyg till studentbalskläder från Ingelise handarbetstidning. ;Många tyger i stof och stil ochså. lycka till från Inger
|
Tack för tippset,,kollar om jag hittar den på webben,,gjorde du något fel som du kan dela med dig till mig,,räknar med att det inte blir helt lätt*skrattar*,,MVH Monica
|
Kollar den sidan på direkten*L*,,bra med tips,,,jag satt igår o läste sidorna här o kan se att uppfinningsrikedomen är på topp,,jättefiffigt med en sådan här sida för oss sömmerskor ju,,ha det gott MVH Monica
|
Om man vill ha både ett stadigt tyg och ett tyg med tungt fall, så skulle jag rekommendera brudsatin. Fast då brukar ju antalet färger vara lite begränsat. :)
Om du dubblerar livet med t.ex. bomullssatin (eller lakansväv funkar också) så får du stadga där det behövs och kan välja mer fritt bland tygerna. Kanske kan den dubblerigen ge koŕsetteffekten du pratar om, men det hänger nog mest på klänningsmodellen. /Tanten PS Stoff och stil har många prisvärda festtyger. |
Hej och tack för tippsen,,stoff o stil är en affär eller?,,kollar på nätet om den finns där,,är ju en djungel av tyger men marigt att hitta rätt,,ha det gott,,MVH monica
|
Hm...ja, det kanske jag skulle ha skrivit. :D
Stoff och Stil finns på nätet, men det är lättare att få en överblick i deras kataloger. De kostar tyvärr att beställa, men jag tycker att de varit värda det. Om du inte redan hittat den så finns deras hemsida på www.stoffochstil.se /Tanten |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:27. |