Easy Edit eller Easy Design eller bägge
Hej Jag sitter här med mitt nya program Digitizer pro Janomes nya. men det skall nästan vara likadant som Digitizer 10000. Nu till min fråga Programet består av 2 delar Easy Edit och Easy Design När använer jag det ena elle andra.Om jag bara försöker lära mig Easy Design kan jag göra allt som jag vill då.Eller bör man använda bägge två när man skappar en design.Programmet och instruktionsbökerna är bara på engelska det gör ju det inte lättare att lära sig.
Ann-Christin |
Hej!
Jag har Digitizer 10000, och använder nästan bara EasyDesign. EasyEdit är precis som det låter endast till för att ändra på brodyrer som inte är JAN-filer. Denna programdel är bra när man vill ändra på enstaka stygn eller ändra storlek på brodyrer utan att antalet stygn eller emboss-mönster ska ändras (när brodyren är gjord i ett annat program, t.ex. Husqvarnas). Vill man t.ex att en stygnsättning ska bli lite glesare när man förstorar, så gör man det i EasyEdit, annars i EasyDesign, men då kan man förlora vissa emboss-mönster. EasyDesign använder man när man skapar egna broderier, och man sparar sina designs i JAN-filer, och man kan sedan därifrån konvertera till SEW, JEF, HUS, PES m.m. Se bara till att du har kvar JAN-filen någonstans, för annars är du hänvisad till EasyEdit i fortsättningen. Hoppas jag var till någon hjälp :) Hälsningar Gunilla |
Tack så jätte mycket .Jag misstänkte något sådant. Hur bör jag gå tillväga för att lära mig programmet.Ann-Christin
|
Hej!
Bästa metoden är att klicka runt och prova sig fram, Digitizer är ganska lätt att lära sig. Visst läste jag litegrann i manualen i början, men sedan när jag väl kom igång, var det bara "trial and error" som gällde. Det tog lite tid innan jag kom underfund med t.ex. hur man sätter start- och slutpunkt i ett objekt, och kan undvika hopptrådar. När programmet var nytt och jag inte kunde det så bra, använde jag mig mycket av "Click to stitch", och lade den mesta tiden på att förbereda bilden som skulle stygnsättas. Detta har jag helt gått ifrån, eftersom det blir mycket bättre att stygnsätta manuellt, då kan man lägga in vilken bild som helst i bakgrunden. 3D-visning i all ära, men det är absolut smidigast att ha detta avstängt medan man stygnsätter (i synnerhet om man har en bild i bakgrunden), och aktivera det när man vill titta på det färdiga resultatet. Lycka till med programmet :D! Hälsningar Gunilla |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39. |