Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Syskrin? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=3774)

Maria_k 2006-01-31 23:20

Syskrin?

Jag behöver er hjälp med att hitta vart jag kan köpa ett nytt syskrin.
För det lilla jag fått av min mamma har jag nu växt ur.. :D

Mina "hårda" krav är:
Ganska stort så jag får i trådrullar och saxar.
Får inte kosta många kronor över 500:-.
Skall vara något sånär snyggt...
Skall hålla i några år... jag vill inte köpa något nytt innan jag kan få min egen syhörna...
Skall hellst gå att köpa/se på i butik, i stockholmsområdet så jag vet vad jag det är jag köper/beställer.

Hoppas någon kan hjälpa mig eller har nått bra tips på vart jag kan leta..

christel 2006-02-01 07:26

Hej !
För några år sedan köpte jag ett bra syskrin på Clas Ohlsson . Vet inte om de har dem kvar fortfarande . Letade överallt innan jag fick det tipset . Inte där man tror att man kan hitta ett .
Christel

avsl0203 2006-02-01 07:31

Nu vet jag inte exakt vilka krav du har på ditt syskrin men själv så använder jag en verktygslåda som jag köpt på Clas Ohlson. Fungerar fint för mig. Den storleken jag köpte (tror det fanns fyra) är den näst minsta och den kostade 59:- Men du kanske är ute efter någon mer traditionellt syskrin? En verktygslåda kanske inte är det snyggaste man kan ha men jag tycker det är mycket praktiskt.:)

ballamalla 2006-02-01 09:17

Tack för detta tips, som jag ramlade hittade av en händelse, nu har jag mina sygrejor i en tygpåse, ska kvista ner till Claes Ohlson senare idag.
//Mallan

Alvan 2006-02-01 09:29

Fiskelådor är inte helt dumma heller, allså sådana man förvarar olika drag i. Många små fack som är lätta att överskåda.

axyzvslut 2006-02-01 09:50

Hej jag köpte en verktygslåda på coopforum. På locket fanns det små plastskrin utmärkta till spolar och trådrullar du kan också köpa dom små skrinen lösa så får man bra ordning och reda.Jag gick på quilt kurs och fick med mej tyger och allt, köp inte för litet det ångrar du efter hand.

HelenD 2006-02-01 17:38

Jag gillar mina FIRA minibyråar från IKEA. Finns med lådor i olika storlekar. Förvarar alla sygrejor i dem från nålar till tråd.

Målat dem vita och ska dekorera dem med bilder på vad som finns i varje låda så småningom.

Cassy 2006-02-01 22:25

När man har sytt länge blir det en massa trådrullar ...
Jag förvarar trådrullarna färgvis i genomskinliga lösgodislådor med lock. Man kan ta dem gratis på vissa mataffärer.
De trådrullar som jag har flera av i samma färg har jag lagt i små plastpåsar med zip-lock så att det inte blir så rörigt i lådorna.
När jag ska sy är det bara att ta fram rätt färglåda och se vad jag har för tråd hemma.
När jag köpt tråd till ett visst tyg som jag inte syr av genast lägger jag en liten tygbit med i den lilla plastpåsen så vet jag vad jag tänkt ha tråden till. När tygskåpet fylls och tiden går så glömmer man kanske vad man köpt tråd till eller inte.
Jag använder även lösgodislådorna till sybehör:
resår i en, band i en ...

Maria_k 2006-02-08 21:54

Tack för alla förslag, jag har varit runt på massa ställen men inte hittat nått som passade just mig.. Men idag så var jag till en syaffär vid st:eriksplan och inhandlade en "syskrinsväska" med massa fack och fickor att ha alla saker i.
Allt utom trådrullarna som jag bestämt skall få "bo" i en genomskinlig kakburk. Då jag inte har någon godisburk hemma.

Så tack för alla bra och finurliga tips. :-D
/M

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:31.