Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Markera tyg på enklaste sätt? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=3611)

Hellebelle 2006-01-18 14:39

Markera tyg på enklaste sätt?

Har ni några förslag på vad det enklaste och snabbaste sättet att markera ett tyg är?

Dahlia 2006-01-18 14:49

Hej
Det finns olikfärgade märkpapper, sedan kan du använda en sporre att göra markeringarna.
Jag brukar endast använda knappnålar, markeringspenna, eller klippa små jack.
Du kan ju även sätta i långa tråckelstygn, och sedan klippa upp mellan tyglagren, då finns en liten trådända som markering!

Aina

Tygtokig 2006-01-18 15:04

DEt beror lite på vad det är för tyg, men jag brukar använda mig av skräddarkrita eller markeringspenna (som går bort i tvätten) mest. Dessa går fort och lätt att använda!

emilia 2006-01-18 15:17

Är det figurveck du ska markera är det bäst att använda markeringspapper och sporre, mycket enklare än nålar.

Rutis 2006-01-18 15:47

Jag tycker om krithjulen. Då kan man rulla fram snabbt, men det blir ju bara på ena sidan så vill man ha på "andra sidan", där mönstret inte är så brukar det få bli sporre.

Hellebelle 2006-01-18 16:20

Just jah! De där me att klippa små jack tänker jag aldrig på men de går ju snabbast.

Sen använder jag sporre och markeringspapper till att markera trådrak, inprovningar, mm på dubbelt tyg (fram och bak). Men jag tycker inte om sporren...den förstör underlaget och om jag inte trycker jättehårt så ser man knappt markeringarna och får ändå fylla i all igen med penna.

Finns det några mattor att ha under när man markerar med sporre? jag vill ha en sån där skärmatta som man kan vända på och så kan man stryka med stykjärn på andra sidan av mattan. Ingen som har en sån till salu?

Sen har jag hört att det finns markeringspennor som försvinner. Är det någon som vet hur dom fungerar och om dom e bra?

freja71 2006-01-18 18:36

Markeringspena

Hejsan.
Jag använder märkpennan ganska ofta.
Jag tycker den fungerar bättre på normaltjocka ljusa tyger. På satintyger brukar färgen tyvärr "flyta ut" lite.
Vissa linjer brukar sitta i ca 24 timmar medan andra linjer verkar sitta mycket längre.
Färgen går att tvätta bort med vatten direkt.
Jag har bara sett lilaaktiga färger på märkpennorna men skulle gärna köpa en örkare om det fanns.
Mvh
Ann

Tygtokig 2006-01-18 18:47

Min markeringspenna (Prym Aqua trick marker) har ljusblått bläck och den fungerar jättebra. Jag hade en lila innan, men den försvann väldigt fort. Den blå sitter kvar tills jag tvättar bort den med vatten. Jag har mest använt den på jerseytyger och där fungerar den iaf väldigt bra.

axyzvslut 2006-02-05 15:18

Hej jag har en jättebra sporre ,den har 2 hjul så du kan välja olika lägen från 1/2 cm till 3 cm och varje halv centimeter . ena lijen kan du klippa i den andra kan du sy i men jag vet inte var man kan köpa en sådan sporre.du kan också bara använda ETT HJUL TILL BYSTVECK OCH LIKNANDE. min hittade jag i en symaskinsaffär för 20-30 år sedan det är den bästa jag har sett

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:17.