Val av tråd för arbete i stretchtyg
Är en novis i syvärlden, men ska nu försöka ge mig på att sy in ett par nya byxor.
Byxorna är av 97% bomull och 3% elastan och av "sammets-typ". Vilken tråd typ bör jag använda med tanke på att byxorna är väldigt "stretchiga"? Kommer inte en vanligt tråd att gå av när tyget sträcks? Byxorna har enkelsömmar både på ut och insidan. Vilken är att föredra när man ska sy in dom? Hoppas på snabbt svar! |
Gütermans tråd för alla tyger fungerar utmärkt. Det är egentligen inte tråden det hänger på utan valet av söm. Du måste använda dig av en söm som är elastisk. De flesta lite moderna symaskiner har en söm som de kallar overlocksöm den fungerar bra. Du kan också använda dig av vanlig trestegssicksack.
Jag skulle välja sömmarna på utsidan av benen om du ska sy in dem. Annars kan grensömmen bli konstig. |
Min maskin är nog inte speciellt modern. Ska jag då verkligen använda sicksacksöm när jag syr in byxorna? Ska det inte vara raksöm?
Vad jag menar med enkelsöm är att på te.x vissa jeans är det tjock dubbelsöm på in eller utsidan av benen. Dessa byxor har inte det. Vad händer om jag använder vanlig tråd och vanlig raksöm när jag syr in dom? Kommer tråden då att gå av vid användandet av byxorna? |
Absolut inte raksöm. Den är väldigt stum och risken är stor att den spricker. Du kan definitivt använda sicksack både vanlig och trestegssicksack. Om du använder den vanliga sicksacken så blir det snyggast om du använder en ganska smal inställning 1,5 i både stynglängd och stygnbredd brukar bli bra.
Jag greppade det där med enkelsömmen när jag läste ditt inlägg en gång till (därför redigerade jag mitt första inlägg som du ser). Och som sagt ändra den yttre sömmen. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:22. |