Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Sorteringshjälp? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=320)

Miao 2004-07-26 08:50

Sorteringshjälp?

Är det någon som vet eller har ett program för sortering av nerladdade broderier. Kaninte få till ett bra system själv. Det bästa vore ett gratis program men finns inte det så är det bra med ett som man får betala för. Tack! Mia

Ann-Marie 2004-07-26 09:48

http://www.tashambra.sewembroider.co...ng_Designs.htm

Här finns ett gratisprogram man kan ladda hem och spara sina mönster i.
Hälsningar
Ann-Marie

gunnsan 2004-07-26 12:49

CatalogXpress

Hej!
Jag har laddat ner och testat programmet CatalogXpress som finns på www.annthegran.com. Du får en 14 dagars prövotid och om du är nöjd kan du gå in och betala 99 dollar för licens att fortsätta använda programmet. Jag har testat programmet och det går snabbt och lätt att importera och organisera bland nedladdade broderifiler och de man har skapat själv. En färdig katalog-struktur finns som är skräddarsydd för de gratisbroderier som finns på AnntheGran. Vill man inte ha denna struktur, så går den att ta bort och man kan göra en egen struktur. Du får en bra överblick över broderierna till skillnad från det du får med enbart en katalogstruktur enligt förslaget ovan. Du ser alltså mini-bilder på alla broderier i en katalog. Programmet kan hantera de flesta filformat och inkluderar en snabb konvertering till det format du vill ha. Det går alltså att leta fram en design och sedan snabbt spara ner den i HUS-format på skrivbordet t.ex.
Du kan ha en design i flera kataloger utan att du för den skull har dubletter på hårddisken. Har du en blomma i korsstygn t.ex. så kan du ha den i katalogen för blommor och i katalogen för korsstygnsbroderier. Vid borttag av en design får man välja att antingen ta bort den enbart från katalogen, eller helt och hållet, dvs även radera från hårddisken. Här gäller det att vara försiktig och inte välja fel.
Hälsningar Gunilla.:)

Ann-Marie 2004-07-26 14:05

Hej
Vad är skillnaden mellan denna och Tashambras (jag har inte provat Tashambras och Anns har jag inte hört talas om förut).?
Huskvarna ska visst ha en egen också men den har jag inte heller provat. Anns är ju rätt dyr men den kanske är värd pengarna.

Mina mönster har jag i egengjord folder som inte är så särskilt bra men när jag klickar på mönstren så blir det en liten bild av den så man ser vad det är. jag har Embird Iconizer och jag tror det är den som gör det. Customizer fungerar i alla fall inte så.

Ann-Marie

gunnsan 2004-07-26 18:55

Hej!
Jag har inte heller provat Tashambras, men jag tittade på länken du skickade, och såvitt jag kunde utläsa av beskrivningen, så var det ett färdigt mappsystem för en vanlig filhanterare. Mappar i windows kan vem som helst göra.

Finessen med CatalogXPress (som är ett komplett program) är att man kan klicka på en kategori (t.ex. "All") och se alla bilder på en och samma gång. Ungefär som när man öppnar Clipart i Office och väljer kategorin "alla" för att se alla bilder, så kan man göra på samma sätt med brodyrerna. Sedan kan man klicka på en specifik bild och får då denna bild uppförstorad i en särskild ruta. Här ser man trådfärger och man kan dessutom göra noteringar om broderiet. Det finns suveräna funktioner för printning av innehållet samt sökning av broderier.

Det kostar ju inget att prova, vilket jag har gjort. Tyvärr har min 14-dagarsperiod gått ut nu, så jag kan inte lägga in någon skärmdump över hur det ser ut, men på annthegran.com finns det en liten användarmanual att ladda ner och det finns lite bilder över hur programmet ser ut. Jag har inte bestämt mig för om jag ska köpa licensen, för jag håller inte på och laddar ner så mycket broderier, utan designar själv, och det rå-format jag skapar i (JAN) finns tyvärr inte representerat i CatalogXpress. Däremot hanterar den sew-, jef-, pes- och hus-filer m.fl. Programmet är nog perfekt om man brukar ladda ner broderier just från annthegran.
Titta in på www.annthegran.com och läs mer om programmet.
mvh/Gunilla :)

Ann-Marie 2004-07-26 19:12

Hej
Tack för beskrivningen. jag ska titta mer på Anns sida. Jag har inte office så jag vet inte hur clipart fungerar men det vore ju bra att se alla broderier på en gång på sidan.
Jag har laddat ner mycket broderier och jag designar inte själv (har nyss börjat med maskinbroderi och är inte så där vidare intresserad än) men det är en sån röra i min sortering! så det vore nog ett bra program bortsett från priset.
Ann-Marie

Avslutat medlemskap 2004-07-31 12:35

"Ann the gran"-programmet är mycket bra tycker jag. Men ett annat bra program i samm prisklass (runt $100) är Buzz Tools. Finns också att ladda hem som demo (gör en sökning så hittar du lätt). Där gör man ingen sortering utan tittar på en mapp i taget. Passar mig bättre i alla fall.
Men har du inte så stort intresse än är väl Iconizer-funktionen i Embird kanon, eller...? Du kan ställa in så ikonerna blir större, och då ser man ju jättebra!!

Ann-Marie 2004-07-31 17:50

Tack. Ja Embird iconizer räcker för mig, det förstår jag men det var intressant att höra skillnader.
Ann-Marie

Avslutat medlemskap 2004-07-31 18:49

Buzz Tools är bra om skulle ha ett helt gäng mönster i fel format och vilja konvertera. Då kan man göra det med alla på en gång.
Enstaka mönster konverterar man ju bra i Embird också, så den funktionen har du ju där också.
Embird är bra!!

gunnsan 2004-08-22 16:46

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Har förnyat min prövotid för CatalogXpress från AnntheGran. Här är en skärmdump som visar litegrann hur programmet fungerar. Har man markerat en design så går det lätt att högerklicka och spara ner i önskat format på t.ex. skrivbordet (från PES till SEW t.ex.). En och samma design kan ligga under flera kategorier utan att finnas i flera upplagor på disken. Du kan ha broderifiler på en CD och läsa upp i CatalogXpress, så blir de tillgänliga så länge CD:n sitter i. Tar man ut CD:n så finns ändå bilderna av broderierna kvar i sina kataloger.
:) Gunilla

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.