Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Min tand (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=3198)

Dahlia 2005-12-03 08:09

Min tand

Jag åt upp min tand!!!
Jag går hos tandläkaren för att rotfylla och sätta krona på en tand. Den var väldigt mycket lagad. Och när jag åt middag igår, så var den bara borta!:confused:
Jag hade ätit upp den! Så nu får jag gå med glugg tills tandläkaren öppnar på måndag!
Jag har väl under kvällen och nu morron, sagt en hel del väl valda ord.
Hela historien är ju både dråplig och ett elände.
Aina

deliana 2005-12-03 08:33

Jisses amalia! Det lät inte som en kul historia inte :/ Hoppas det går bra på måndag!

Alvan 2005-12-03 08:41

Ja stackare! Inte kul att gå om kring med glugg men jag kunde faktiskt inte låta bli att dra lite på smilbanden mitt i elendet, svälja den rackan...

Hoppas det går bra på måndag!

Dahlia 2005-12-03 08:43

Håller fullständigt med, det hade ju varit bättre om tandläkaren fått borra ner den, för att sätta krona på.
Jag hade tid hos tandläkaren den 30/11 för min årliga undersökning, men "si det ville inte den här tanden vara med om", jag fick tandvärk i mitten av november, så då påbörjades rotfyllningen, och ny tid har jag nu den 16, men nu "ville" min tand inte vänta så länge!!!!
Tandläkarskräck har jag dessutom:( , men måndagmorron ringer jag, så hon åtminstone får sätta på ett provisorium. Tur att det inte är mitt fram!

Dahlia 2005-12-03 08:46

Cecilia, nog har jag också dragit på smilbandet åt eländet! ;) Jag märkte inte att den följde med ner i magen!!!!!
Så det kommer ingen Tandfe till mig!
Tack det ska nog gå bra på måndag.

Dahlia 2005-12-05 12:03

I morse var jag till min tandläkare och fick ett provisorium på tandroten, så nu ska det nog gå bra tills det ska göras en krona på den.:D

Aina

Alvan 2005-12-05 12:15

Va skönt!

HelenD 2005-12-05 14:11

Jisses. Jag har jobbat på fritids med 7-åringar den senaste veckan och tänder har de tappat på löpande band. Vilket liv det blir när tanden åker ner i avloppet för den ska absolut sparas så tandfén kan komma och lämna en slant i tandborstmuggen.

Själv har jag dragit ut en visdomstand och snart ska nr 2 dras. Visdomständer nr 3 och 4 håller på och kommer upp.

Skillnaden i storlek mellan en mjölktand och visdomstand fasinerar mig!

Dahlia 2005-12-05 14:17

Va härligt att jobba med barn. Vilken katastrof om den försvinner, utan att tandfen har hunnit komma!
Till mig kom den inte ;) men jag har den väl fortfarande i magen!!!!!!
Ska bli skoj när mitt äldsta barnbarn tappar sin första, den är lös, och hon är 5 år.
Ja, inte blir man "visare" av att ha visdomständerna kvar, om det vore så väl ändå :)
Aina

Egeria 2005-12-05 15:09

Huh, förstår hur du känner, du är inte den enda som har problem med tänderna. Jag har försökt rotfylla en tand 5 ggr nu, det slutade med att jag idag fick åka dit & rycka bort den. :/ Har även en annan tand som är rotfylld sedan länge som jag bet sönder, och har väntat på nya krona till i två år nu, men nyligen bet jag sönder så mkt att det inte går att fästa en ny krona, så den ska ut den med. Sen kan jag ju även tillägga att tandläkaren inte vill sätta dit stifttänder. :/ Lycka till iaf! :)

Dahlia 2005-12-05 15:21

Stackars Dig, att behöva dra ut en tand,jag har varit med om det, men som tur är så har jag en bra tandläkare, som helst inte vill dra ut, som hon säger "det finns alltid möjligheter".
Jag hade inget kvar av tanden, jäms med tandköttet, försvann den, men enligt henne så ska det inte vara några problem med att göra en pelare och få dit en krona. Jag har ett par bryggor och några kronor sen förr och för att få dit dem så har tänderna "amputerats" ner till tandköttet och en pelare byggts upp, för att fästa kronor och bryggor i.
Jag har nog en väldigt bra tanddoktor, som inte vill dra ut tänder.
Så nu vid 57 års ålder har jag snart fulla mun med tänder igen,:D
Hoppas att Du slipper dra flera

Egeria 2005-12-05 15:41

Skönt med en bra tandläkare i alla fall, det underlättar en hel del. Min är oxå toppenbra, det var mitt eget val att dra ut den nu. Efter 5 vändor dit, och enorm smärta dagarna efter så gav jag upp nu när han två veckor efter att hon lyckats rotfylla den inte ville ge sig. :/ Det visade sig nu när hon drog ut den att det varit en spricka i den som inte syntes på bilderna, så det var därför han gjorde ont. Så, nu är jag bara glad att vara av med honom. :)

Jo, jag hoppas oxå på att slippa något mer med tänderna nu, jag är ju inte ens fyllda 18 och har redan så risiga tänder. Nu väntar jag bara på att pappa ska komma med med risgrynsgröt så jag äntligen ska kunna äta "frukost" :P

gunnsan 2005-12-05 16:28

Hej!
Smaklig måltid :p...
Hemskt det verkar med tänder som krånglar. Själv lagade jag min första tand förra våren... Hålet hade varit på gång i över 20 år... Jag är ju 41 nu, och samma tandläkare har jag haft hela tiden, och han hade gått och väntat på att äntligen få laga denna tand, så han blev ju jätteglad, kan jag tro :D.
/Gunilla

Danka 2005-12-05 18:59

Angående gluggen

Jo, angående gluggen...det känns värre än andra upplever det. Jag har 4 gluggar nu, sen oktober (är 19 år och har dragit ut 4 friska tänder, det ni :p) och i början kändes det hemskt, för att jag trodde alla la märke till gluggarna, men få verkar lägga märke till det.
Det är mest en själv som är nojig.

Dahlia 2006-01-22 08:36

Lägesrapport ang min uppätna tand.

För närvarande "vilar den", det som är kvar av den, roten!!
Men för ett par veckor sedan trodde jag, och tandläkaren att jag skulle förlora den, den ömmade, och hade roten varit sprucken, ja då hade det inte funnits nån återvändo, bara att dra ur.
Jag "såg" tusenlapparna fladdra iväg, om jag det skulle ha blivit en brygga istället för en krona.
Men som tur var så fannns det ingen spricka i den, så nu ska den vila och kanske läka sig själv. Men nästa gång, den 6/2 ska det nog göras formar för min blivande tand.
Aina

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.