Kylskåpsmagneter
Det är många som undrar hur jag gör kylskåpsmagneter.
Innan jag klipper ut dom,under min lampa med förstoringsglas,då ser man bättre och kan klippa ganska nära, så stryker jag på kraftig vlieselin,ibland två lager,det beror på tjockleken på tyget som det är sytt på.Se´n tar jag magnet och sätter fast på baksidan.jag kommer inte ihåg var jag köpte "rullen" med magnet,själhäftande,men den låg i en liten påse, det var, tror jag,3 dm i.Sen finns det ju andra små magneter som man klistrar fast.Det finns säkert andra sätt att göra detta på men jag tycker att det fungerar bra. Lena |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Varför inte göra dem som fristående märken/applikationer, så behöver man inte klippa efteråt alls :D ? Bara att riva ut när man har broderat färdigt. Ingen risk att man råkar klippa sönder tråden, och inget irriterande tyg som "sticker ut" utanför. /Gunilla |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Fler exempel...håller på att brodera märken till vår lokala nyårsrevy (KYSS - Kungliga Ynklighetssjukhuset i Segeltorp). Det är jag som designat denna logga och som får brodera märken till alla (ca 40 st). Här har jag alltså använt tekniken med applikation, så man inte behöver klippa efteråt, och inga tygkanter syns. Jag har alltså broderat på vitt tyg, och ändå är kanterna helt blå. Hälsningar Gunilla |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen...
Här kommer min pepparkaksgris omgjord till kylskåpsmagnet-applikation. Gör så här: Sätt rivbart vlieseline + UltraSolvy (den tjocka solvyn!) i brodyrramen. Solvyn överst. Pressa vlieseline på en bit tyg (bomullstyg, t.ex. lakansväv). Tygbiten ska ej sättas fast i ramen, utan ligga löst ovanpå. Man kan för säkerhets skull nåla fast den längst ut i hörnen. Brodera första trådfärgen med pepparkaksbrunt (trots att det står annan färg i displayen)- det blir grisens konturer. Ta loss ramen från symaskinen (mellanlägg ska sitta kvar i ramen förstås!) och klipp bort tyget utanför konturerna. Klipp så nära sömmen som möjligt. Sätt fast ramen igen och fortsätt broderandet. Ta bort ramen och riv försiktigt ut grisarna (det blir två st). Klistra eventuellt fast en bit kartong på baksidan (samma form som grisen) och limma dit en magnet på detta. Lycka till :)! /Gunilla |
Tack och Tips!
Tack både Lena och Gunilla.
När gjort märken har jag inte spänt med rivvliselinet utan bara spänt solvyn. Har lagt 4 lager rivvliseline bakom löst för att få lite tjocklek. Men med vanligt vliseline på tyget behövs det inte det rivvliseline alls bakom. Alltså spänn med rivvliselinet och på med vanlig vliseline på tyget. Perfekt! TIPSET så. Jag broderar i en större ram, då stämmer solvyns bredd bra. jag har också en mellanram där det kännts som man slösat solvy. jag får en remsa kvar till ingen nytta. Har försökt att få ut till 2 ramar brevid varann, men då blir det så nätt att det inte går att spänna på ett bra sätt. Jag kom på idag att om jag försiktigt duschar rivvliset och sedan lägger på solvy uppepå klibbar det ihop så att det går och spänna på ett helt suveränt sätt. Det gör inget då att solvyn är lite för smal :D Jag kan få ut till 2 ramar brevid varann. Några kronor sparar man alltid :D Tack igen Bibbi |
Hej!
Jag brukar spara solvy och rivbart genom att sätta hela biten i ramen, och när man sedan river bort det man broderat, så återstår en större bit än det annars skulle ha gjort, dvs om jag klippt till solvybiten så att den passar ramen, om det går att förstå vad jag menar :). Den delen som går utanför broderiet men sitter innanför ramen, blir alltså tillgänglig att använda igen, på det här sättet, dvs om man låter bli att klippa itu solvybiten innan man broderar. /Gunilla |
Öh böh
Från en ny janomeägar !! Hur gör man fristående applikation??? |
Gunilla! du måste testa att duscha rivvliselinet försiktigt. Det var verkligen mycket bra att spänna sen. :p /Bibbi
|
Dhorthe!
Följ Gunillas beskrivning här ovanför den funkar./Bibbi |
Märken
Hej Gunilla. Jag sitter och tittar på dina fina märken som du gjorde till nyårsrevyn.Dom ser verkligen proffsiga ut. Nu till min fråga.Vad har du för material på baksidan? och hur sätter du fast nålen?
Kram från Britt:p |
Hejsan!
Jag klistrade vit kartong på baksidan och sedan använde jag självhäftande broschnålar från Panduro (finns i 10-pack). /Gunilla |
Citat:
Om man INTE vill ha broderat där utan ett vitt tyg. Hur gör man då för att det inte ska bli fransiga kanter??? Hoppas ni kan hjälpa mig! |
Hej!
"KYSS"-märkena som du ser på den andra bilden, har bara vitt tyg bakom (twills). Man broderar en markeringslinje och klipper bort tyget runt om, dvs lämnar bara kvar tyget som ska vara inuti märkena. Maskinen broderar sedan motivet inuti och en satin-kant runt om, och sedan river man bort ultrasolvyn. /Gunilla |
ok tack ska försöka mig på det. Hur bred satin kant ska man göra?
|
Hej.
Jag gjorde precis som Gunilla lärde ut här när jag gjorde mina doorhangers som jag har på bild i mitt album och blev väldigt nöjd. Jag har gjort namnskyltar till ett äldreboende oxå med samma teknik.Så tack Gunilla för bra tips! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56. |