beställa tyg från usa /thai silks)
hej!
Jag tänkte beställa tyger från thai silks i usa. jag har läst recensionen som finns här på sysidan och det verkar hur bra som helst. Nu undrar jag bara om man måste betala moms/tullavgift på det? mvh jenny |
Det beror på hur mycket du besäller. Har för mig att gränsen går vid 200:- inkl. frakt. Men jag har beställt från USA och det är sällan det fastnar i tullen. Dom tar ju bara stickprov så har du tur blir det ingenting.
Ulla |
Jag har råkat ut för sånt flera gånger. Du måste då betala svensk moms + tull (viss %) samt expeditionsavgift (100 kr). När jag köpte ett par nya skor från USA för någon månad sedan, skor och frakt ca 900:- så fick jag betala 400:- till i moms och tullavgifter. Bara så att man är beredd på det så att säga.
Jag rekommenderar att handla från USA, ofta har man mer att välja på än vad vi stackare har här, och det är mer eller mindre alltid mycket billigare - MEN man ska alltså vara beredd på att prislappen kan i slutändan ligga på + 40% Lycka till! /Karolina |
jag fråga tullen, så här svara dom: först lägger du på 11% för tull på hela summan inkl frakt, sen lägger du till 25% för hela den summan (alltså inkl. tullen) i moms. Och sen ovanpå det 100-150 kr i exp. avg.
Så räkna med att vara beredd att betala hela den summan och så får det bli en glad överraskning om det går igenom. Om du har nån i usa som kan skicka till dig så får man skicka gåvor för under 500kr avgiftsfritt. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10. |