Brodyrmaskins-tillbehör
Hejsan!
Jag funderar på att "uppgradera" maskinparken här hemma och införskaffa en maskin som kan brodera. Det behöver inte vara en ny och jätte avancerad maskin, men den skall kunna sy "vanligt" också. Jag har funderat på en begagnad Husqvarna Rose- är det ett bra köp till att börja med? Vilka tillbehör "skall" finnas med en maskin för att jag skall kunna komma igång? Behövs programvara till datorn? Hoppas att ni kan hjälpa mig! /Helen |
Hej, va skoj att Du tänker köpa en maskin som broderar!
Jag har en Husqvarna Orchidea 1250, med broderenhet. Rose är ungefär lika som Orchidea,"modellen under" kan man säga. Det du sen behöver för att komma igång är ju broderkorten.Jag har bara haft det, tills för ett tag sedan då jag köpte en kortläsare, men för att brodera behöver Du endast broderenheten, och broderkort.det finns massor att välja på, men de är lite dyra. Gå in på en Husqvarna-butik och hör Dig för. Jag har bara positvt att säga om min Orchidea, Den syr fint i alla material, den har inte krånglat något under de 7 år jag haft den. Lycka till med broderingen Aina |
Marianne Pttersson har en Bernina Artista 180 till salu bland annonserna här för 9500.
Jag har en likadan och det är en jättebra maskin! Utmärkt symaskin och broderar kanonbra!! Den har också stor brodyryta. 15,5x20cm. Rose och Orchidea kan brodera 10x10cm.(Detta har jag försökt förklara förut, så jag drar det inte igen: http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=2555) Nackdelen med Artistan är att den kräver ART-format. Inga problem om man har rätt programvara, men kan ändå vara något att tänka på. Man kan överföra direkt mellan dator och maskin, så kortskrivare behövs inte till den maskinen. Edit: Länk till Mariannes annons: http://www.sysidan.se/classifieds/view.htm?ID=771 Åsa |
Med den större broder-ramen, kan man brodera upp till 10x17
Jag har både den lilla och den stora. |
Ja, men som det står i det jag länkade till är brodyrytan fortfarande 10x10. Mönstret måste delas upp i bitar som är max 10x10.
Men den ramen är jättebra! Använde den hela tiden till min gamla lilla Brother PE200. Perfekt för till exempel ett mönster och ett namn! |
Jag köpte en iris först, ungefär samma som rose, men tyckte snabbt att det var tråkigt att inte kunna brodera större grejer. Köpte en husq. quilt designer, den broderar upp till 15*35 cm.Jättebra maskin!Finns en till salu på sysidan med :)
|
Tack för era svar!
Jag har ingen erfarenhet av Bernina och därför har den inte funnits med i min tanke-värld när jag nu tittar på maskin. Designer 2 känns för dyr då jag aldrig har broderat - quilt/lappteknik är det jag syr mest. Visserligen skall ju designer 2 vara bra på det med men ... Jag har hittills sytt på Husqvarna och Janome (Janomen nu sist) men vill nog återgå till Husqvarna. Aina - är du nöjd med din Orchidea, trots att den inte tar dom riktigt stora broderierna? Jag har hittat en som verkar intressant, men jag tycker att det finns för lite att läsa om Husqvarnas maskiner :( Jag har heller ingen butik i min omedelbara närhet (dom säljer bara Janome och Elna tyvärr) dom butiker som fanns har flyttat. Jag skall sätta mig i telefonen imorgon och ringa till butiken och hoppas att jag möter en pratglad person i luren som kan info mig om ALLT :D Hälsningar Helen |
Har du redan symaskin som du trivs med?
Då är kanske Janome 300E något för dig om du inte vill prova Bernina. Tänk på att lägga till priset på en box som skriver dina brodyrkort om du inte köper en maskin som löser det på annat sätt. (Berninan klarar direktöverföring från datorn, Janomen använder den privärda lösningen med Compact Flash-kort.) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37. |