Problem med huskvarna emerald 116
Jag har en huskvarna emerald från 2005-2006 som jag inte direkt använt flitigt under de senaste tre-fyra åren. Jag använder den mest för att lappa jeans. Problemet är att när jag försöker sy i lite tunnare tyger så rynkar sig tyget jättemycket. Det är som att den övre tråden dras åt typ. Jag har bytt nål och lämnat in den till butiken där jag köpte den men dom kunde inte göra någonting. Min fråga är om detta är ett vanligt problem, och om det verkligen inte går att åtgärda?
|
Citat:
|
Vad syr du med för tråd?
|
Hej!
Titta in i din manual(om du har en sånt) och var noga med om du satt in nålen rätt eller inte, samt tråden och dess väg fram till nålen får du också titta över. MVH |
Det du beskriver är inget som är relaterat till just denna maskin.
Självklart skall en riktig reparatör klara av att få ordning på maskinen. Jag menar då inte en försäljare utan en servicetekniker som kan ställa in maskinen. Det du kan kontrollera själv är 1. Att övertråden är trädd enligt bruksanvisningen. 2. Att övertrådsspänningen är rätt 3. Att du inte syr med för långa stygn. Av din beskrivning tyder det hela på att du har för hög trådspänning inställd på övertråden. Om du syr Zig-Zag ser du lättast om trådspänningarna är är i obalans. Det skall bli bra söm både på översidan och undersidan. Lycka till |
Kolla pressarfotstrycket.
Testa med en tunnare nål. Testa att sy med kvalitetsråd typ guterman. En del maskiner är superkänsliga på tråd. Är undertråden ordenligt spolad. Gör en storstädning av maskinen. Ludd och trådrester kan ställa till det. Dra med en tjock luddfri tråd mellan trådspännigsbrickorna brickorna. Ta bort bricka vid matartänderna och rengör ordenligt där. Borsta ur och luft ut spolhållaren (toppmatad maskin) och rengör under den. Har du en data-dammsugaremunstycken så så är dom jättebra till symaskiner också. Finns för en billigpeng på bl. a Biltema. En maskin ska klara att sy i i både tunna och tjocka tyger. Har du testa alla råd så är det nog dax för sydoktorn. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34. |