Husqvarna-kvalitet?
Har tidigare frågat om Janome 3160. Men har nu också frågor om Husqvarna Viking Emerald 118. Kan få den sistnämnda (mekanisk) för ungefär samma pris som en begagnad Janome digital.
Jag har hört en del negativ kritik om nya maskinerna av Husqvarna att de skulle vara av sämre kvalitet idag då de tillverkas i Kina. Stämmer detta? Vilken maskin skulle ni råda mig att köpa Husqvarna eller Janome, eller något annat tips i samma prisklass (4000kr)? Jag har inte krav på så många sömmar. Det jag är intresserad av är vanliga sömmar samt en fuskoverlock med overlockpressarfot och justerbar pressarfot då jag vill sy i jerseytyg. Positivt tycker jag är även automatiska knapphål. I övrigt vill jag ha en enkel maskin som är lätt att hantera, bra manual samt en maskin som håller länge utan dyra reservdelar. |
Jag har ingen erfarenhet av Janome, men jag har en Husqvarna Emerald 122 som i princip är samma som 118. Den har tuffat och gått i nästan 8 år nu. Inga problem alls. En mycket bra mekanisk maskin enligt mig. Har en digital Brother som också är bra, men upplever den som känsligare. När jag ska sy i lite kraftigare tyger då använder jag hellre min Emerald 122.
|
Finns det maskiner tillverkade i Europa?
Jag undrar en sak. Finns det några nya symaskiner som tillverkas i Sverige eller Europa idag?
|
De dyrare Huskvarna-maskinerna sätts visst ihop i Sverige
|
Men är det inte så att de precis flyttat ut till någon land, var det Kina?
Ja, det stämmer, inga svenska HQ-maskiner längre.. Läs här: http://www.dn.se/ekonomi/inga-fler-s...fran-huskvarna Vad jag förstått är det bara Bernina som har kvar tillverkningen i originallandet, men bara till en viss del. Om de inte håller på att flytta de också. |
Husqvarna symaskiner
Här är en länk med Husqvarnas historia, http://husqvarna.nutedigital.com/us/timeline/#!1998
Husqvarna firar 140 år i år. Den högteknologiska utvecklingen görs av ingenjörer i Husqvarna, Jönköping.I Kina produceras alla maskinerna. |
Titta på brother. Dom gör bra maskiner och är ett märke på stark uppgång.
Janomes maskiner är också bra. Men dom har lite saker för sig som begränsar frihandeln från Bl.a england där maskinerna är mycket billigare. Singer och Husqvarna var förr toppenmärken, men tyvärr har dom inte riktigt hängt med i utvecklingen. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42. |