Hur lång tid tar det att sy en lång klänning?
Undrar en sak till dom som syr klänningar osv.
Hur lång tid mellan tummen och pekfingret tar det att sy en lång klänning och en slips i siden? |
En något ospecificerad fråga! :confused:
Du skriver i profilen din att du är sömmerska och har sytt sedan -74 så jag antar att det inte är så att du inte vet svaret. Du är väl ute efter någon "second opinion"? Vilken sorts långklänning tänker du på? Ärm/ej ärm, axelband/ej axelband dvs bygga bustier-del? Släp? ... Bara att sy efter ett mönster eller ska det ändras/provas? Slipsen - smal/bred, fodrad, mellanlägg tjockt/tunt? Är det höga krav på finish eller "anything goes"? |
Tack till marie s.g för ditt svar. Orsaken till att jag frågar är att jag önskar ett objektivt timmantall. Jag gör en klänning på ett par dagar fulla dagar, från klipp till klar.
Har nu fått ett påståande om att om en lång enkel klänning tar ca 100 timmer att göra klar. En helt enkel lång klänning, men det är sydd en slips till. För mig är 100 timmer allt för mycket då klänningen är enkel, inga ärmer eller konstigheter. För mig vill det ta max 25 timmer altså tre fulla dagar från klipp till ferdig klänning men jag vet inte om det är rett i förhållande till hur andra tänker oc syr. |
Jag håller nog med dig och har hört andra ha uppskattningen 25-35 timmar för ett sånt jobb. 100-300 timmar har jag sett att man lägger ner på couture men då är det mesta handsytt och med 3 provningar och toile. Så nog låter 100 timmar som en uppskattning med marginal.
Men (jag har bakgrund från IT-projekt) om kunden kommer med en bild, saknar mönster och inte passar till modellen men har en "inre bild" av att klänningen kommer att få henne att se ut som på bilden, ja då kan det nog dra iväg. Många provningar, ändringar, justeringar och diskussioner. Det kan säkert ta lång tid. Sedan är frågan vem som skaffar tyget osv. Det är alltså mest frågan om hur projektet och kunden ser ut. Ni kanske talar om helt olika saker? Om inte, skulle jag som kund inte ta ett anbud på 100 timmar. Jag skulle nog se det som att man tackade nej till uppdraget, på ett "fint" sätt. |
1 bifogad(e) fil(er)
Håller med föregående talare, 100 timmar måste vara couture eller liknande (tog nog mer än hundra timmar att handsy min folkdräkt).
25-35 timmar är mer rimmligt med en enkel balklänning med uppbyggnad. Är klänningen ännu enklare och ev även saknar foder så går det självklart ännu snabbare, kanske 8-15tim Slips har jag aldrig sytt en kan inte täna mig att det tar någon nämnvärd tid. Den met avancerade (och tidskrävande) klänningen jag någonsin sytt var min systers balklänning och den tog 36 timmar inkl tiole och mönster.(vet inte hur man lägger in länk så det fick bli hela bilden) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36. |