Dolt blixlas?
Ok, jag ar lite knapp, jag har forsokt lasa beskrivningar till detta, men lyckas inte fa till det ratt sa det ser fint ut, men hur syr man i dolt blixlas, till e klanning? Jag behover lara mig det, sa det blir bra till min brudklanning.
tack for all hjalp |
Har Du en pressarfot för dolt blixtlås?
Gå in på Husqvarnas hemsida där klickar Du dig vidare till Syrummet. Där finns en bra beskrivning på hur man syr i ett dolt blixtlås. Tänk på att inte sy ihop sömmen nedanför blixtlåset innan Du syr i det. Den sömmen syr Du efteråt. Det är faktiskt enklare att sy i ett dolt blixtlås än ett vanligt. |
Det fodras också ett speciellt blixlås. Det ska vara typen som är för osynligt blixtlås. Lite grov sett ser dom ut som man satt dit låset på med avisidan framåt.
|
Jag har en pressarfot for blixlas, och jag har kopt ett sadant dar dolt blixlas i alla fall, fragade om det specifikt i affaren nar jag kopte en del av tyget jag sokte.
Tack for tipset, den visade tydligt hur man gor, tack tack! |
Den vanliga för blixlåsfoten är inte samma som man använder för dold blixtlås. Det är en speciell fot för detta.
|
Det går rätt bra att sy dolt blixtlås även med en vanlig blixtlåsfot. Jag brukar göra som så att jag först syr en tråcklingssöm för att tyg och blixtlås inte skall glida ifrån varandra. Sedan syr jag med blixtlås foten med nålen så nära blixtlåset som går och rullar undan blixtlåset för att komma ner precis nära. Det fungerar fullt tillfredsställande.
Men det är pfaffs blixtlåsfot - vet inte hur andra märkens fötter ser ut. |
Man kan även använd pressarfoten för osynlg fållsöm, men då krävs det mera precision.
Foten för dolt blixtlås har skåror på undersidan som blixtlåset löper i. |
Tack for alla hjalpsamma svar!!
|
Ja jag kollade i min maskin nu bland tillbehoren, jag har inte nagon sadant pressarfot, kopte min symaskin billigt, en Queen Deluxe 222 sa jag vet inte om jag kan hitta rat pressarfot till den?
|
Pressarfot för dolt blixtlås brukar inte följa med maskinerna.
Den får man köpa till. Vem är tillverkaren av Din maskin, vet Du det så blir det enklarae att få tag på tillbehör till den. Är det en billighetsmaskin kan det kanske vara svårt att få tag på pressarfötter. |
Nancys notions har en pressarfot med adapter så det passar till de flesta maskiner:
http://www.nancysnotions.com/product...roller+foot.do |
ja vet inte. min e en billighets maskin, kopt pa netto for nagra ar sedan.
jag ska kolla in lanken, tack sa mycket. om jag av nagon formodan inte skulle hitta nagon, gar det att sy fast dold dragkedja forhand?? |
Visst kan Du sy i det för hand.
Titta på Husqvarnas hemsida "Syrummet" så ser Du hur det ska sys i. Visserligen är den instruktionen för att sy på maskin, men det visar principen |
Ja precis, jag kollade in den innan o tankte att d orde ga forhand ossa. Tack for alla era svar =))
|
Här är en bra tutorial för hur man syr osynligt blixtlås: http://www.youtube.com/watch?v=RneYzsqOyD0
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:51. |