Sy gardinbågar
1 bifogad(e) fil(er)
Hallåj!
har tänkt sy gardinbågar bifogar en bild på vilket sort. Men vet faktiskt inte riktigt hur man syr dom:confused: är dom som rektanglar eller kortare på ena sidan så dom blir lite mer som en båge innan dom hänger, gissar det skulle hjälpa fallet. |
Det ser ut som det är sydd en kanal och rynkhuvud i kortsidorna på tygbitarna
|
det har jag sett :) funderar mest på formen för när jag har kollat med en lång rektangulär bit så tycker jag fallet blir ganska konstigt och fult.
|
Prova med att vinkla kortsidorna (kanalsidorna) så att innerbågen blir kortare än den yttre. Hoppas du förstår hur jag menar. Alternativet är att klippa dem på skrådden, det ger nog det absolut bästa "fallet".
|
De är skräddade mer likt en triangel nästan...
Den ena sidsömmen är 50 cm lång och den andra är kanske 2 meter lång. Kortsidorna tar du och lägger en linjal och skräddar ut dem. De är sydda med kanal och rynkhuvud. Hur långa de skall vara på respektive sida bestämmer du själv. Beroende på bl a vilken höjd du vill ha på kappan. Sedan skräddar du ut dem sicksack. Så den långsida som du skräddade lång förra gången blir kort och den som var kort förra gången blir lång, osv. |
gissade det skulle va nåt sådant annars blev fallet så konstigt men bara dra fram symaskinen och se hur dom blir :D
|
Ja, provskrädda av ett gammalt lakan eller fiberväv om du har
så att du kan pröva dig fram till rätt mått på längderna för dem vet jag inte vilka de är. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17. |